Het is al ruim een jaar geleden, dat de ‘New Oyster 46’ op de bootshow in Londen werd geïntroduceerd. Het model bleek direct zo’n succes, dat de werf een nog vollere orderportefeuille kreeg en er een wachttijd voor het model ontstond. De nieuwe 46 is anno 2006 het kleinste model van de veel geprezen Britse werf en veel eigenaren zien het als een opstap naar een grotere Oyster. Epco Ongering stak het kanaal over om de new Oyster 46 te testen.
Arbeidzaam of rentenierend
Het bezitten van een Oyster heeft in zeilerskringen net zo’n status als handicap 5 onder golfers. Want een Oyster koop je niet om te showen, daarvoor hebben de jachten een te beschaafd uiterlijk, maar om mee de wereld rond te zeilen. En dat is ook wat de meeste eigenaren er na een arbeidzaam of tijdens een rentenierend leven mee doen. Oysters zie je dus vooral op plekken, waarvan zeilers vinden dat je daar minstens eenmaal moet zijn geweest. Zoals de British Virgin Islands, de Malediven of de eilanden in de Stille Oceaan, dus plekken om jaloers van te worden. En alsof het hebben van een Oyster nog niet genoeg is, wordt elk jaar door de werf een eigenaren-wedstrijd op een mooie lokatie georganiseerd. Voor 2007 is er een happening rond de America’s Cup in Valencia gepland en daarbij hoort natuurlijk een speciaal Oyster arrangement.
Hoop
De werf heeft in 2006 ruim 70 mensen werken op het hoofdkwartier in het Oost-Engelse Ipswich, maar als je de productiemensen meerekent, kom je al gauw aan de 400 man. Op eigen werven op verschillende locaties worden negen verschillende typen zeiljachten en één motorjacht, de LD 43, gebouwd. Naast de 46 zijn de 53, de 56 en de 62 de meest gebouwde modellen. Oysters zijn niet goedkoop, maar ze bieden veel waar voor je geld. Ze behouden namelijk goed hun waarde en brengen veel geld op bij ‘company charters’. Dat houdt in dat een schip wordt gehuurd door een bedrijf om er met klanten of prospects een periode mee te zeilen. Veel eigenaren van een Oyster laten hun schip een aantal weken per jaar ‘vercharteren’ en dekken met de opbrengst de jaarlijkse onderhoudskosten. Dus gloort er hoop voor zeilers die zich nog geen Oyster konden veroorloven.
Zeilkracht
Het geteste jacht wordt new 46 genoemd omdat er in het verleden ook al een Oyster 46 door de werf van Richard Matthews op de markt is gebracht. Het nieuwe jacht is door de befaamde Rob Humphreys samen met het Oyster designteam ontworpen en is voor een 46 voeter aan de grote kant. Als je gaat vergelijken met andere 46 voet jachten, zoals de veelgeprezen Najad 460, zie je dat de Oyster op de waterlijn bijna een halve meter langer en 13 cm breder is. Wat inwendig volume betreft, kun je daarom beter vergelijken met een jacht als de Hallberg Rassy 48. Zo zie je maar dat de ene bootvoet de andere niet is.
Als je deze drie jachten op een rijtje zet (zie de technische specificaties onderaan de test), blijkt de HR 48 het grootste jacht en het heeft ook het grootste zeiloppervlak. En als je dan het zeiloppervlak van de drie jachten tegen de waterverplaatsing afzet, is de HR relatief ook het beste van ‘sailpower’ voorzien. Wanneer je zeiloppervlak echter vergelijkt met de lengte van de waterlijn, heeft de Oyster de meeste zeilkracht. Het zijn in ieder geval alledrie solide cruisers, speciaal voor de watersporters die lange tochten over de oceanen in gedachten hebben en niet in eerste instantie bedoeld om de strijd aan te gaan met High Tech racers.
Blue water cruiser
Als je besluit om een lange reis te maken, wil je geen concessies doen aan de degelijkheid van de constructie en aan de veiligheidsaspecten. Daarom wordt de Oyster handlay-up gebouwd, waarbij in de buitenste lagen, vanwege de osmosewerende eigenschappen van vinylesterhars, een isophtale gelcoat gebruik wordt gemaakt. De standaard gelcoatkleur is crème wit. Het dek wordt, om hooggelegen gewicht te besparen, in sandwich met een kern van balsahout gebouwd. In de romp is een uitgebreid web van spanten en stringers vastgelamineerd, waaraan ook de wantputtings zijn bevestigd. Romp en dek worden met elkaar verbonden door middel van lijmen, doorbouten en vast lamineren. Beter kun je deze verbinding eigenlijk niet maken. De 46 is goedgekeurd voor CE-ontwerpcategorie A en wordt semi-custombuilt gebouwd. Iedere eigenaar van een Oyster heeft namelijk eigen ideeën over de inrichting en uitrusting van de ideale ‘blue water cruiser’.
Kaapstander
De Oyster 46 is een jacht met een gematigd hoog vrijboord en een centrale kuip, een center cockpit dus. Achter de kuip is een groot deel van het dek besteed aan een luik, dat toegang biedt tot de megagrote bakskist. Hierin is ook de nette gasbun ondergebracht. De kuip is gevormd als een grote ovaal en biedt voldoende comfort en bescherming voor stuurman en bemanning. Naar keuze is de kuip te voorzien van een vaste polyester consoletafel of een gelakte teakhouten opklaptafel.
De loopdekken zijn breed en op het voordek is een diepe ankerkluis met een elektrische ankerlier. Door de kaapstander is deze lier ook te gebruiken bij het afmeren. Het massief teakhouten dek is ambachtelijk onder vacuüm verlijmd en bol verlopend tegen een polyester rand gelegd. Hierdoor is de polyester rand, de plek waar het vuil zich verzamelt, gemakkelijk schoon te houden en wordt de kans op inwateren van het houtwerk minimaal. Het zijn, net als de massieve, prachtig gevormde kikkers, details die de hoge kwaliteitsnormen van Oyster verraden.
Gootsteenafsluiter
Vooral in het interieur is de klant koning. Grofweg kun je kiezen uit een twee- of een driehutten versie, maar er zijn oneindig veel meer mogelijkheden. In het geteste schip was gekozen voor een driehutten uitvoering, met aan bakboord een kleine hut met (smal) stapelbed. Je kunt op deze plek ook kiezen voor een werkruimte, al dan niet met nog een extra hoogslaper. De salon is zoals zo vaak bij decksaloon jachten vrij diep ten opzichte van de kuip, maar dankzij de goed geplaatste trap en de vele handgrepen kun je toch op zee veilig door het schip lopen.
De navigatiehoek is comfortabel en ruim. Het is alleen jammer dat je vanaf deze plek niet visueel met de stuurman kunt communiceren. Aan bakboord vind je de kombuis in de doorloop naar de eigenaarshut. Naast een halfcardanisch ‘Force 10’ vierpits-gaskooktoestel kun je ook beschikken over een grote, diepe koelkist, een koelkast, magnetron en grill/gasoven. Aan de motorzijde zijn er twee diepe RVS spoelbakken en overal is de stahoogte minimaal 195 cm. Ook hier zijn de veiligheidsmaatregelen weer indrukwekkend. Een elektrische gasafsluiter en elektrische vergrendeling van de gootsteen-afsluiter zijn daarvan maar een paar voorbeelden. Er is tevens genoeg opbergplek voor proviand voor een Trans-Atlantische oversteek. Aan de grote klapbare tafel kun je zelfs een klein feestje geven.
Kooiconstructie
De achterhut is het domein van de eigenaar. Het is een grote hut, die wordt gedomineerd door het kingsize bed en twee fauteuils ernaast. Er is een eigen natte ruimte aan stuurboord met een van de toiletruimte afgescheiden douche. Op de testboot was dat met een simpel gordijntje aan een plastic rails gedaan, maar je kunt ook kiezen voor een plexiglas deur. Het toilet is evenals dat in het voorschip, een handpomptoilet. Natuurlijk is een elektrisch toilet een optie, maar de eigenaren van een Oyster kiezen liever voor een duurzaam, storingsvrij en gemakkelijk te onderhouden handpomptoilet dan voor de comfortabeler, maar kwetsbaarder elektrische variant.
Ook in de natte ruimtes is alles netjes afgewerkt. Bij de betimmering heb je de keuze uit veel verschillende houtsoorten. In dit schip werd wit eiken toegepast en samen met de lichte Alcantara bekleding geeft dat het interieur een ruime, moderne en toch scheepse uitstraling. De ‘parketvloer’ is een schitterend staaltje vakwerk. Een ander mooi detail is de natte kast. Direct naast de kajuitingang kun je de natte zeilkleding in een met een kooiconstructie afgescheiden gedeelte van de motorkamer hangen. Dat is lekker warm en watert af naar de bilge.
High Performance Bulb
De Oyster new 46 is een schip met een modern onderwaterschip en is voorzien van een zogenaamde HPB kiel. Deze High Perfomance Bulb zorgt dankzij 5400 kilo lood voor een ballastaandeel van 31%. De kiel is in een diepe bilge vastgezet met bronzen moeren en zo ontstaat ook een mooie plek voor het afvoeren van water. Hiertoe zijn twee bilgepompen beschikbaar: één handpomp en één elektrische vlotterpomp. Het polyester roer is tweemaal gelagerd (brons) en aan een skeg bevestigd. Het wordt bediend via een Whitlock systeem met ketting en draden en een 91 cm diameter stuurwiel. En natuurlijk is er een uitstekend bruikbare noodstuurvoorziening, waarvan je hoopt, dat je die nooit nodig zult hebben.
De doorgestoken aluminium mast is van Seldén en bij die fabriek is voor een uitzonderlijk zwaar profiel in twee delen gekozen. Het is typerend voor de werf dat men geen concessies wil doen aan de zwaarte van de onderdelen, want veiligheid en duurzaamheid zijn belangrijker dan gewichtsbesparing. Het hoofdwant is van dyform, de hulpwanten van 1 x 19 RVS verstaging. Je kunt kiezen uit verschillende wantopties. Het testjacht had een verstelbare voorstag, maar je kunt ook kiezen voor gewone sloeptuigage of kottertuigage. De motor is een Volvo-Penta D3-75 met een saildrive aandrijving en een vierblad klapschroef. Ook was op het testschip een optionele Sidepower boegschroef geïnstalleerd.
Push button zeilen
De werf kiest standaard voor Dolphin zeilen en het testschip was voorzien van een in-mast-furling grootzeil met drie korte, verticale zeillatten. Een veel gekozen optie is die van de elektrische lieren. En dat is goed te begrijpen als je met dit schip gaat zeilen. Ondanks dat de Oyster vrij klassiek is getuigd, dus met relatief grote Genua, is het uitrollen van het grootzeil meestal geen kleinigheid. De rolgenua was op een elektrische furler geplaatst en ook de Lewmar genualieren (ST 58) zijn elektrisch bekrachtigd. Dankzij de moderne push-button techniek staan de zeilen zonder moeite binnen één minuut. Het is alleen jammer dat er op de testdag maximaal slechts 10 knopen wind op het vaargebied bij Ipswich staat. Windkracht 2 is natuurlijk geen windsterkte om een oceaanbedwinger mee te testen.
Maar toch blijft het zeilen met een Oyster een speciale gebeurtenis, omdat het jacht veiligheid uitstraalt en zeer degelijk aanvoelt. Daardoor dagdroom je al snel over de gebruiksmogelijkheden van dit solide schip en zie je de kuiptafel in gedachten vol met lekkere hapjes tijdens een tocht over felblauw oceaanwater. Links en rechts springen dolfijnen uit het water en in de verte lonkt een Caribische baai. Tot een vlakbij passerend vrachtschip ons weer bij de positieven brengt. We zijn niet in de tropen, maar onder een flets zonnetje in Engeland en er staan inderdaad hapjes op de tafel. Eigenlijk ook niet slecht.
Open bootje
Ondanks de zwakke wind besluiten we zo goed als mogelijk het testprotocol af te werken. Daarbij kunnen we noteren, dat de boot kalm een prima snelheid ontwikkelt en deze ook goed vasthoudt. Zo kruisen we met maximaal 7 knopen wind met 5,3 knopen snelheid hoog aan de wind. Je merkt bij het overstag gaan dat de boot niet snel aanspringt, maar door het rolgrootzeil wat rustiger op gang komt. Op de ruimwindse koers pakken we maximaal 6,7 knopen bij maximaal 10 knopen wind. En dat is niet slecht onder deze lichte omstandigheden. De boot stuurt licht en erg direct, waardoor je de koers goed in de gaten moet houden. De hoogste koers die over twee zijden aan de wind kon worden gevaren, bedroeg 44 graden.
Dat lijkt een matige score, maar hierbij moet je wel rekening houden met de lichte windomstandigheden en de in de baai voor de Orwell rivier heersende stroom. Op de rivier aangekomen zakte de wind verder weg naar 4 tot 5 knopen. Het stuk terug naar Fox Marina lag pal voor de wind en dat is geen fijne koers. Daarom hebben we de motor gestart en zijn de motorprestaties vastgelegd en geëvalueerd. De conclusie is simpel. Het jacht laat zich als een open bootje manoeuvreren en de boegschroefinstallatie lijkt vooral voor de extra veiligheid aangeschaft. De Volvo-Penta driecilinder 75 Pk doet fluisterstil het werk, die op vol vermogen zelfs onder de 70 decibel blijft. De motor levert voldoende kracht om een snelheid van 9 knopen te ontwikkelen. Deze Zweedse motor vormt dus een perfecte combinatie met de Oyster: degelijk, betrouwbaar en heel comfortabel.
Conclusie
De new Oyster 46 is een zeer goed geslaagd basismodel van de gerenommeerde Britse werf. De interieurindeling en de dek lay-out bieden dankzij voldoende praktisch ingedeelde ruimte en veel comfort, bijna onbeperkte mogelijkheden om het schip te gebruiken zoals de eigenaren dat voor ogen hebben. Het jacht is verder degelijk en veilig geconstrueerd en de afwerking is van hoog niveau. Met de new 46 lijkt Oyster een goede troef in handen te hebben op de markt van de kleine ‘blue water cruisers’.
Disclaimer
Deze boottest is uitgevoerd in 2006. Deze test kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.
Pluspunten
- Degelijke constructie
- Praktische indeling
- Uitstekende afwerking
- Geluidsarm
- Gemakkelijk manoeuvreerbaar
Minpunten
- Vanaf navigatietafel geen oogcontact met stuurman mogelijk
- Slaapplaatsen in het stapelbed vrij smal
Lijst van Technische gegevens Oyster 46
Distributie gegevens
Importeur(s) Oyster Marine Ltd
Straat Fox’s Marina
Postcode en Woonplaats Ipswich IP1 3TA
telefoon 0044 1473 68 88 88
fax 0044 1473 68 68 61
e-mail yachts@oystermarine.com
website www.oystermarine.com
Algemene bootgegevens
Merk en Type Oyster 46 DS
Werf: Oyster Marine Ltd, England
Ontwerper Rob Humphreys en Oyster Design Team
CE- ontwerp-categorie A
Max aantal personen volgens CE 8 personen= 600kg
Max belading volgens CE 3000 kg
Lengte over alles (m) 14,26
Lengte romp (m) 13,94
Maten
Lengte waterlijn (m) 12,36
Breedte (m) 4,41
Diepgang (m) 2,16
Diepgang optioneel (m) 1,75
Doorvaarthoogte (m) 16,63
Waterverplaatsing (kg) 17.500kg
Ballast (kg) 5400kg
Zeilgegevens
Naam zeilmaker Dolphin Sails
Materiaal zeilen High Aspect Dacron
Grootzeiloppervlak (m2) 49,28
Genua oppervlak (m2) 73,12
Zeiloppervlak standaard (m2) 122,4
Zeiloppervlak getest (m2) 112,4 (in mast furling en kleinere genua).
Spinnaker (m2) 153,73
Motorgegevens
Motortype standaard Volvo D-2-75
Motorvermogen in kW (Pk) 55 (75)
Motortype testschip Volvo D-2-75
Motorvermogen in kW (Pk) 55 (75)
Aantal cilinders per motor 4
Keerkoppeling type 150S Saildrive
Standaard schroef # bladen 4 bladen
Tank volume gegevens
Inhoud brandstoftank (in liter) 800
Inhoud watertank (in liter) 700
Inhoud vuilwatertank (in liter) 2 x ca. 75
Elektrische installatie
Voltage 12v
Startaccu (aantal en Ah) 88amp/12v
Service net (aantal en Ah) 460 Amp/12v
Acculader capaciteit 1 2v/100/2000 acculader en omvormer
Omvormer merk en type Mastervolt
Generator merk en type Mastervolt Whisper 6
Constructie
Rompmateriaal Vinylester, vollaminaat
Verwerking Handlay-up
Dekmateriaal Sandwich
Verstevigingen belaste plaatsen Spanten/stringers
Romp – dek verbinding Lijm/bouten en gelamineerd
Materiaal beslag RVS
Ankeruitrusting standaard El. Ankerlier, 60mx12mm ketting, 20 kg CQR anker
Inrichting
Aantal hutten 3
Aantal vaste slaapplaatsen 6 (plus 2 in salon)
Aantal natte cellen 2
Maximale stahoogte 204
Uitrusting en prijs (2006)
Standaard vanaf prijs € 781.100,-
Inclusief Uitgebreid standaard pakket
Garantie algemeen 3 jaar op constructie en teakdek
Osmose garantie 12 maanden
Inclusief:
Transportkosten
Afleveringskosten inclusief
Halve tank brandstof inclusief volle tank
Landvasten fenders, vlaggenstok en vlag inclusief
Kussenset inclusief
Kompas inclusief
Log/dieptemeter Raymarine ST 60+ en Raymarine C-80 standaard
Dekzeil / buiskap (***) inclusief
(***) ALLEEN ALS VERMELD OP OPTIELIJST
Vergelijking
Berekende waarden Oyster Hallberg Najad
new 46 Rassy 48 460
Lengte o.a. (cm) 1426 1499 1395
Lengte waterlijn (cm) 1236 1325 1188
Breedte (cm) 441 450 428
Waterverplaatsing (kg) 17500 18500 15500
Ballast kg 5400 7750 5400
Zeiloppervlak (m2) 122,4 138,9 99
Motorvermogen standaard (kW) 55 81 72
Ratio lengte-breedte 3,23 3,33 3,26
Hoger getal betekent relatief smaller
Ballastaandeel (in %) 0,31 0,42 0,35
Hoger getal betekent relatief meer ballastgewicht
Theoretische rompsnelheid (kn.) 8,54 8,85 8,38
Hoger getal betekent langere waterlijnlengte
Ratio zeiloppervlak-waterverplaatsing 0,43 0,45 0,40
Hoger getal betekent relatief meer zeilpower
Ratio zeiloppervlak-lengte waterlijn 0,90 0,89 0,84
Hoger getal betekent relatief meer zeil
Ratio waterverplaatsing-motorvermogen 0,32 0,23 0,22
Hoger getal betekent relatief minder motorvermogen
Testgegevens Oyster 46
Omstandigheden
Temperatuur 22 graden Celsius
Windsnelheid 5-10 knopen
Golfhoogte 10-30 cm
Vaargebied River Orwell, Norfolk, England
Prestaties
Maximale hoogte aan de wind 44 graden bij 8 knopen wind
Snelheid aan de wind 5,3 kn. bij 7 knopen wind
Snelheid 60 graden 6,2 kn. bij 8 knopen wind
V halve wind 90 graden 6,7 kn. bij 10 knopen wind
Snelheid ruime wind 120 graden 6 kn. bij 8 knopen wind
V voor de wind 180 graden 4,3 kn. bij 8 knopen wind
Motorprestaties toeren knopen km/u
Minimale snelheid op de motor 700 2,5 4,63
Maximale snelheid op de motor 2900 9 16,67
Kruissnelheid 2100 7,5 13,89
Actieradius op kruissnelheid 600 mijl = +1111 km
Draaicirkel SB 15 meter
Draaicirkel BB 15 meter
Geluid
toerental (min -1) Snelheid (knopen) Snelheid (km/u) Geluidsniv. (dB(A))
Min. 700 2,5 4,63 58
1200 4,2 7,78 60
1500 5,6 10,37 62
1800 6,6 12,22 63
2100 7,5 13,89 64
2400 8,2 15,19 66
2700 8,7 16,11 69
Max. 2900 9 16,67 69