De boottest van de Speedlounger 8500 is uitgevoerd in 2019.
Jachtwerf De Kloet, de bouwer van de Speedlounger 8500, uit Kortenhoef is bekend van oerdegelijke klassieke zeiljachten als de Midget en de Fellowship, maar de laatste jaren werd de focus verlegd naar aluminium werkboten. Afgelopen jaar werd een mix bedacht, de aluminium Speedlounger, een snelle comfortabele daysailer.
LelieClass
Het idee voor een aluminium daysailer ontstond na een opdracht voor een nieuwe Lelievlet. De waterscouts hadden behoefte aan een nieuwe jeugdzeilboot, ijzersterk als de oude Lelievletten, maar met veel betere zeileigenschappen. De jachtontwerpers van FCY Design ontwierpen de LelieClass, een snelle, aluminium open zeilboot. Deze werd gebouwd bij aluminiumspecialist de Kloet in Kortenhoef. Daarna kwam het idee voor de Speedlounger.
Opvallend
De Speedlounger 8500 is opvallend en dat is zachtjes uitgedrukt. Na de introductie op Boot Düsseldorf werd gesproken van een buitenaards design. Je kunt niet langs de boot lopen zonder er iets van te vinden. Spuuglelijk of imposant, het is bouwer Martin de Kloet om het even. Hij wilde een opvallende, snelle en comfortabele zeilboot bouwen en dat is gelukt.
Agressief
De goud gewrapte aluminium daysailer heeft een terugvallende boeg met daarop een uitschuifbare boegspriet. De lijnen lopen strak gekamd naar achter met agressief kijkende ramen en een scherp terugvallend boeisel. Het is een spannend ontwerp, achterin heel breed en vlak, laag opgebouwd en ademt daarmee snelheid. Met alle hoeken en scherp verlopende lijnen is het voor de bouwer een arbeidsintensief jacht.
Screecher
De Speedlounger heeft dubbele roeren en er zijn twee vaste kielvarianten, met 112 en 160cm diepgang. Achterop is de spiegel neerklapbaar tot een fijn zwemplateau. De aluminium mast is bijna halverwege de boot in de kuip geplaatst en heeft dubbele zalingen. Het hoofdwant is naar achter gericht en is 9/10 getuigd, zonder hekstag of bakstagen. De zeilen bestaan in de basis uit een 25,6 m2 doorgelat squarehead grootzeil en een tweetal basisvoorzeilen, een 20,2 m2 ‘Solent’ High Aspect fok en een 42 m2 Screecher , beide op een rolsysteem. Door de lijnen onderdeks naar de lieren door te voeren kun je alles van achter het stuurwiel bedienen. Daarmee is de Speedlounger prima solo of shorthanded te varen.
Klapbare console
Ook de boegspriet is vanaf het stuurwiel te bedienen. Het stuurwiel is overigens bevestigd op een slimme klapbare console en zo naar beide kanten van de kuip te brengen. Voorin de kuip zijn grote banken. Daar zeil je comfortabel mee, maar zit je niet in de weg bij de zeilvoering of het sturen. Er is een grote uitklapbare tafel met daarin als opvallend detail een vaste wijnkoeler.
De motorisering is eigentijds met een 5 kW Bellmarine elektromotor met asaandrijving en klapschroef. Acht 260Ah AGM-accu’s verzorgen zowel de stroom voor de aandrijving als het boordnet. Middels een omvormer is er 230V aan boord voor het koken op inductie en het standaard espressoapparaat.
Landrover Defender
Praktisch zijn de brede deuren om de mast naar de kajuit. Daar zie je alle spanten, alles is afgewerkt met Mascoat, een speciale, sterk isolerende verf die ook in superjachten wordt gebruikt. Aan de instapkant zijn aan weerszijden prima zitbanken. Er is een kleine kombuis met spoelbak en inductie kookplaat. Aan de andere kant is een weggewerkt spoeltoiletje. Voorin de grote, lage maar lichte open ruimte vind je een kingsize bed van meer dan 2 meter lang. De kwaliteit van de bouw is heel degelijk, de afwerking is als die van een Landrover Defender: zichtbare lasnaden, meer gericht op degelijkheid dan op design. De veiligheid is met antislip op de dekken en een stevige voetrail goed geregeld.
Geen concessies
Op de testdag was er weinig wind (1-2 Bft), maar genoeg om met de 42 m2 Screecher, een diep gesneden zeil tussen Gennaker en Code Zero, een constante snelheid van dik zes knopen te halen. De boot is licht, stuurt opvallend soepel en pakt direct vaart op. Ondanks de overkill aan touwwerk bij de trimtafel grijp je na een tijdje blind de goede lijn. Lieren en blokken hebben de juiste afmetingen en je merkt dat het een fijne zeiler is, die je redelijk vlak kunt varen.
Op de motor draait de Speedlounger prima, al heb je bij achteruitvaren vrij veel vermogen nodig om de boot de goede kant op te laten gaan. Er zijn geen concessies aan de bouwkwaliteit gedaan en de boot is helemaal met de hand gemaakt. Dat zie je terug in de prijs. Deze is gebaseerd op een complete boot, met alle zeilen en ook bijvoorbeeld het Nespresso apparaat: €152.000. Het is een opvallende boot voor het leven, die je het gevoel geeft op een Oceaanracer te zitten die heel comfortabel zeilt.
Beoordeling:
Cijfer 8,4
Constructie ****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking ***
Ergonomie ****
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ***
Technische Specificaties speedlounger 8500
Lengte: 9,45 m
Romplengte: 8,50 m
Breedte:3,08 m
Diepgang: 1,12 of 1,60 m
Kruiphoogte: 11,45 m
Waterverplaatsing: 2150 kg
Zeiloppervlak: 46m2
Screecher: 42m2
CE-categorie: C
Meer info: www.alufleet.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.