De boottest van de Steeler S-design 65 is uitgevoerd in 2018.
Een custom built jacht is als een maatpak, het past eigenlijk alleen de eigenaar. Maar je kunt aan zo’n jacht wel de kwaliteit van de bouw aflezen. Wat dat betreft scoort de nieuwe Steeler S- Design 65 hoog, want constructie en afwerking zijn op superjachtniveau.
Semi-custom built
De Steeler is een prachtig gelijnd, modern motorjacht dat klasse uitstraalt. In de haven van Urk is de Li-Janne een opvallende verschijning. De boot torent hoog boven de andere jachten uit en trekt toeristen aan die een selfie voor het lichtblauwe jacht maken. Het ontwerp is van Martin Bekebrede, die de lijnen van werfeigenaar Hans Webbink verfijnde en technisch uitwerkte. Webbink is een bekende in de watersportwereld. Hij kocht eerst sloepenbedrijf Antaris en zette na de verkoop de Steeler werf op. De Overijsselse werf bouwt stalen en aluminium jachten tussen 29 en 65 voet. Daarvan staan de buitenlijnen vast, maar het interieur wordt in alle gevallen samen met eigenaar bepaald. Naast de veelgeroemde Next Generation-lijn met waaiersteven, springt de S-line met steilsteven in het oog. De S-line is zowel in aluminium als in staal verkrijgbaar in lengtes tussen 41 en 65 voet.
Grootste
De geteste Steeler S-design 65 is met een lengte van bijna 20 meter het grootste jacht dat de werf ooit heeft gebouwd. Het stalen jacht is super degelijk gebouwd en heeft ook schilderwerk van superjachtkwaliteit. De steilsteven zorgt voor minder weerstand. Dat maakt dat de boot gemakkelijk harder dan de rompsnelheid kan varen. Bovendien is er in golven minder last van buiswater. Het schip is ook bijzonder omdat het rolstoeltoegankelijk is. Dat vergt een aantal aanpassingen, die niet alleen heel slim, maar ook elegant zijn uitgevoerd.
Schrikken
Standaard is het Steeler Digital Monitoring System, een systeem met digitale schakelingen voor alle elektrische zaken aan boord. Bij aankomst krijgen we een korte demonstratie, want een medewerker van de werf laat ons schrikken door op afstand de claxon te bedienen. Natuurlijk kun je alleen inloggen als klant toestemming geeft. Het systeem vereenvoudigt alle elektrische schakelingen en geeft de werf de mogelijkheid om hulp op afstand te bieden. Vanwege de afhankelijkheid van de rolstoel patiënt van elektrische apparatuur is alle elektra dubbel uitgevoerd. De hydrauliek die de liftsystemen, maar ook de boeg en hekschroef en de loopplanken van kracht voorziet, is zelfs drievoudig uitgevoerd. Behalve van de twee motoren wordt er kracht afgenomen van een kleine generator.
Smaakvol
Het interieur van de Steeler S-design 65 is modern, ziet er geweldig smaakvol uit. De stuurpositie is als een cockpit, met alle apparatuur en de displays rondom de bestuurder. Er is 360 graden zicht en dankzij het schuifdak kun je binnen ook van de zon genieten. De indeling en de uitvoering worden samen met de klant bepaald. Onderdeks is de ruimte optimaal benut. Er zijn 8 comfortabele slaapplekken naast de enorm ruime rolstoelkamer met speciale brancarddouche.
Feest
De motorkamer is een feest voor techneuten. De apparatuur is uitstekend bereikbaar, alle bedrading gelabeld en keurig opgebonden. Twee Cummins QSL 9 dieselmotoren van 410pk zorgen voor de voortstuwing. Ze zijn dankzij een goed onderwaterschip zelfs op een 54 ton zwaar jacht stil en zuinig. Op kruissnelheid, 12 km p/u, bedraagt het verbruik slechts 25 l/u per motor.
Joystick
Het is een genot om met de Steeler S-design 65 te varen. De stuurstoel biedt alle denkbare comfort en heeft zelfs een geïntegreerde joystick voor de besturing. De boot vaart gemakkelijk, doet precies wat je verwacht en lijkt je uit te nodigen voor een lange reis over woelige baren. Dankzij een Magnus roldemping systeem heb je tijdens het varen namelijk ook geen last van dwarse schommelingen. Eigenlijk is dit jacht foutloos. De prijs is daar ook naar: vanaf €1.755.000.
Beoordeling:
Cijfer 9,5
Constructie *****
Comfort & Ruimte *****
Afwerking *****
Ergonomie *****
Vaareigenschappen *****
Prijs/Kwaliteit ***
Technische Specificaties
Lengte: 19,50 m.
Breedte: 5,95 m.
Diepgang: 1,50 m.
Waterverplaatsing: 54.000 kg
Motorisering: 2 x 410pk diesel
Prijs vanaf: € 1.500.000
Meer info: www.steeleryachts.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.