Ultimate Barracuda 7.5: Multifunctionele vierseizoenen boot

spot_img

Deze boottest van de Ultimate Barracuda 7.5 is uitgevoerd in 2019.

Moderne boten worden steeds stoerder. Consumenten zijn het saaie leven op de bank beu en willen actie, altijd en onder alle omstandigheden. Toch is niet elke boot daar veilig genoeg of geschikt voor. Epco Ongering testte in Schotland de ultieme Heavy Duty boot op zee.

Ultimate Barracuda 7.5

Vogel

Van buiten is het een vreemde vogel, deze Ultimate Barracuda 7.5. De boot lijkt op een RIB met een opbouw, maar is veel meer dan dat. Het gaat om een serie boten tussen 6,5 en 13 meter met een geweldig onderwaterschip. Ze kunnen met of zonder opbouw en/of tubes naar keuze worden geleverd en ingericht. De tubes op de testboot zijn niet opblaasbaar, maar bestaan uit een keihard vol geschuimd D-profiel. De profielen hebben wel dezelfde functie als een tube, namelijk stabiliteit, drijfvermogen en stootkussen, maar deze ‘bumpers’ hebben de helft van de omvang van een tube. Die gewonnen ruimte komt ten goede aan de ruimte in de binnenkant van de boot. Ook kunnen de met keihard schuim gevulde bumpers tegen harde impacts en raken nooit lek.

Ultimate Barracuda 7.5

Vissers

In het voorste deel van de boot is een diepe kuip, ideaal voor vissers of om materiaal te vervoeren. Om naar achter te komen moet je om de bootbrede opbouw heen, maar de boot is natuurlijk ook zonder opbouw verkrijgbaar. In de cabine is een mooie ergonomische stuurpositie met vier geveerde stoelen. Het achterste deel van de boot is weer ingedeeld als kuip. Aan de spiegel van de testboot hangen een of twee buitenboordmotoren. Op deze Ultimate Barracuda is gekozen voor 2 x 150pk Suzuki. Maar inboard motoren, oppervlakte schroeven of jetaandrijving zijn eveneens mogelijk.

Ultimate Barracuda 7.5

Moxham design

Het meest bijzondere van de Ultimate Barracuda 7.5 is het innovatieve onderwaterschip. Dit is ontworpen door de Brit John Moxham. Hij studeerde af als vliegtuigontwerper, ontwierp aerodynamische rompen en vertaalde dat naar de hydrodynamica van boten. In het verleden maakte hij furore met de rompen voor de Osprey Rib’s, die veel voor militaire doeleinden of als tenders op superjachten worden gebruikt. Ook tekende hij snelle reddingsboten voor de Britse reddingsmaatschappij, visboten en offshore racers. Voor de Barracuda ontwierp hij een onderwaterschip met veel zeeg en dubbele sprayrails die op 2/3 van de boot eindigen.

Ultimate Barracuda 7.5

Compressie rompvorm

De deadrise is 25 graden en dat is vooral prettig in wat hogere en steile golven. Dankzij deze ‘compression’ rompvorm en de terugvallende kimmen krijgt de Barracuda op snelheid en in bochten een groot liftend effect en daarmee een ongekend goede grip op het water. De afwerking is niet heel subtiel maar vooral doelmatig. Het is in de eerste plaats een praktische, veilige werkboot.

Ultimate Barracuda 7.5

Webframe

The Ultimate Boat Company is een nog jong bedrijf. Hun uitgangspunt was een 13 meter lange werkboot die ook aantrekkelijk moest zijn voor pleziervaarders. Snel kwam de vraag naar een compacter model en nu zijn ze leverbaar tussen 20 en 43 voet. Omdat de boten dag en nacht worden ingezet, is gekozen voor de beste onderdelen. De constructie is van hand lay-up polyester en voor de dekken wordt een sandwich met balsa kern gebruikt. In de romp is een sterk webframe gelamineerd en hierop is ook de dekschaal vastgezet. Onder de vloer zijn twee rvs 150 liter brandstoftanks. In totaal weegt de romp 1100 kilo, met motoren kom je uit op dik 1600 kilo.

Ultimate Barracuda 7.5

Volbloed

De Barracuda accelereert razendsnel en vlak, zodat je altijd prima zicht hebt. De boot draait ultrakort en spoort briljant. Ook al maak je de kortst mogelijke bochten op hoge snelheid, de romp zal nooit inhaken of je anderszins in de steek laten. Het is alsof je op een volbloed hengst over de wolken springt. Elke landing is zacht, elke curve beheerst. Fijn aan de cabinversie is dat je beschermd zit. In Schotland is het vaak dramatisch weer en de praktische opbouw beschermt uitstekend tegen wind en regen. De geveerde stoelen maken snelle manoeuvres door de golven tot een vrolijk ritje in de achtbaan van het avonturenpark.

Ultimate Barracuda 7.5

Heavy duty

Met de twee 150pk Suzuki’s ligt de kruissnelheid rond 32 knopen. Volgetankt heb je 300 liter mee en dat geeft je 7-8 uur actieradius. Met deze motoren ligt de topsnelheid op 41,7 knopen. De Ultimate Barracuda is met een vanaf prijs van c.a. € 93.000 (afhankelijk van de wisselkoers) niet heel goedkoop. Maar de boot blinkt uit in bouwkwaliteit, praktisch comfort en heeft uitmuntende vaareigenschappen. Dat maakt het een stoere ‘heavy-duty’ boot met een breed scala aan toepassingen.

Ultimate Barracuda 7.5

Beoordeling:

Cijfer 9,2

Constructie *****

Comfort & Ruimte *****

Afwerking ***

Ergonomie *****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit ****

Ultimate Barracuda 7.5

Technische Specificaties Ultimate Barracuda

Lengte: 7,50 m.

Breedte: 2,60 m.

Diepgang: 0,60 m.

Waterverplaatsing: 1600 kg

Motorisering: 2 x 150pk Suzuki

Prijs vanaf: €92.947, getest ca. €130.000

Meer info: www.ultimate-boats.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site