Waterspoor 717 Outboard: Sierlijk met Suzuki

spot_img

Op het eerste gezicht lijkt de Waterspoor 717 gewoon een mooie tendersloep. Maar het is wel degelijk een bijzondere boot. De geteste 717 Outboard is namelijk het allereerste model van Waterspoor met een buitenboordmotor in plaats van een diesel. De motor is de Suzuki DF140.

Klik HIER om direct naar de video te gaan.

1

Populair

Waterspoor heeft de 717 al lang in het programma. Het is een populaire tender in een courante maat, die sinds de introductie al vaak is verkocht. Tegenwoordig komen de casco’s van de Waterspoor tendersloepen uit het buitenland en worden ze in Nederland afgebouwd. De boten zien er netjes uit met degelijke gelcoat en een fraaie kabelaring in een contrasterende kleur. Omdat het om de eerste Waterspoor met een outboard ging, was de boot uitgerust met alle denkbare opties. De geteste 717 outboard was daarom opgetuigd met alle denkbare opties zoals een boegschroef, een Topdek (teak-vervanger) pakket, een compressor koelkast onder een opstap-trede, een pomptoilet met vuilwatertank, kuip-verlichting en radio. Dat maakte deze Waterspoor 717 outboard met Suzuki extra interessant.

Aanpassingen

Om een dieselsloep geschikt te maken voor een buitenboordmotor moeten er een paar zaken in de boot ingrijpend worden gewijzigd. In de eerste plaats moet er een bun worden gemaakt. Deze kwam op de plek waar op de ‘gewone’ 717 een doorloop naar het zwemplateau is en deze werd dus opgeofferd. Verder moet er worden gezorgd voor voldoende zuurstof voor de motor, want moderne motoren zijn erg kritisch op de luchtaanvoer. Door de motor achterin krijg je enorm veel ruimte centraal in de kuip, waar in de eerder uitvoeringen de dieselmotor stond. Uiteraard kun je niet ongestraft de motorfundatie weghalen. Met een motor ver achterin komen er hele andere krachten op de boot dus de bodem moet in lengte en dwarsrichting worden versterkt. Prins Watersport gaf aan dat aan de zuurstofvoorziening in de bun en de bodemversteviging ingrijpend zijn aangepakt.

Suzuki

Voor de aandrijving van de Waterspoor 717 met een outboard viel het oog op de DF 140 van Suzuki, de grootste en sterkste motor die in de bun van de Waterspoor past. De DF 140 is mooi compact, maar zoals bij de meeste outboards in de bun kan de motor niet worden getrimd. Daardoor blijft de staart van de motor altijd in het water en zijn de vaareigenschappen niet met trim te verandren. Tot zover de nadelen van aandrijving met een outboard in de bun. Toch zijn de voordelen groter en talrijker. Ik noem er vier. In de eerste plaats de ruimte. Met een outboard heb je geen motorkist meer in het midden van de kuip, dus meer plek aan boord. Op plek twee komt het gewicht. Een outboard is altijd lichter dan een vergelijkbare inboard diesel. Uiteindelijk zal de boot met een buitenboordmotor dus ook sneller zijn. Ten derde is het onderhoud van moderne buitenboordmotoren simpeler en goedkoper dan voor inboard motoren.

Optimale verbranding

Maar geld speelt niet alleen bij het onderhoud een rol. Want op de vierde plek blijkt een voordeel dat deze uitvoering prijstechnisch interessanter is dan een vergelijkbare dieseluitvoering. Overigens is de Waterspoor 717 maximaal met een 110 pk Yanmar diesel uit te rusten. Dat scheelt 30 pk met de geteste Suzuki DF 140. Deze viertakt motor is een viercilinder in lijn met een inhoud van dik twee liter, met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder, 16 kleppen in totaal dus. Het is een moderne, computergestuurde viertakt met ‘lean burn control’. Dat is een O2 feedback controlesysteem die met een sensor permanent controleert of verbranding wel optimaal plaatsvindt. Zo kun je extra schoon en zuinig varen Mooi is ook dat deze Suzuki een distributieketting heeft en geen riem. Dat is duurzamer en maakt het onderhoud nog simpeler.

x

Microplastics filter

De Suzuki DF 140 in de Waterspoor 717 outboard heeft een water detectiesysteem dat waarschuwt als er vocht in de brandstof is gekomen, een probleem dat vaak optreedt door het opwarmen en afkoelen van de brandstof als de tank niet helemaal vol is. Dan condenseert het vocht in de lucht boven de benzine en dat kan problemen geven. De boot heeft een mechanisch bediende gashendel, maar er is ook een elektronische drive-by-wire uitvoering mogelijk. Bijzonder is dat de motor optioneel zonder sleutel ts starten is. Het Keyless Start Systeem is ook een startonderbreker die diefstal kan voorkomen. En dan het laatste bijzondere feitje. Deze motor is zoals alle modellen van 115/140 pk uitgevoerd met een microplastics filter. Dat zorgt dat minuscule plasticdeeltjes uit het koelwater worden gefilterd. Zo maakt Suzuki de wereld een beetje schoner.

c

Comfortabel

De Waterspoor is een bijna drie meter brede, tender met een moderne buiskap, die perfect past bij de klassieke lijnen. Die zie je terug in de zeeg van de overnaadse romp en de mooie schuine spiegel bij het zwemplateau. Het interieur is zonder meer ruim en comfortabel. Je hebt een klein zonnedek boven de bun met de buitenboordmotor.

Iets meer naar voren is een fijne stuurbank met comfortabele kussens en hoge rugleuningen. Er zijn ideale brede opstaptreden en onder de banken is volop bergruimte. De stuurconsole is slank, maar biedt plek aan alle denkbare apparatuur.  En aan de rvs-beugel rondom kun je je staand lekker vasthouden. Met zo’n motor in de bun is dat wel nodig. Voorin is een toiletruimte onder het voordek. Deze plek is niet heel hoog, maar voldoet desondanks als kleinste kamertje.

Fijn vaargedrag

Dankzij alle moderne systemen van de 140 pk Suzuki accelereert deze Waterspoor geweldig. Mooi is dat je merkt dat de vaareigenschappen van deze tijdloze tender geweldig zijn. Je bent binnen no-time vlak. Als je de topsnelheid van zo’n 55 km/u hebt bereikt is het dolle pret om lekker veel bochten te maken Maar je kunt met deze Waterspoor ook rustig varend lekker uit de voeten. De boot draait ook op snelheid kort. Mocht je bij het manoeuvreren nog korter willen draaien, dan is er de optie van een boegschroef. Als de bun-ventilatie en de constructiestevigheid zijn aangepast is de Waterspoor 717 outboard een lekker felle, maar sierlijke tendersloep, waarmee je onder alle omstandigheden heerlijk kunt toeren.

Goedkoper

Tenslotte de prijs. De Waterspoor 717 kost zonder motor net geen €40.000. De kleinste motor voor deze tender is een Suzuki 30 pk, die kost een kleine €6.000. De 140 pk Suzuki in de testboot is de zwaarste motoroptie en voegt een kleine €17.000 aan de basisprijs toe. Met alle opties kom je voor deze snelle, comfortabele, maar mooi klassiek gelijnde tender uit rond de €90.000. En dat is mooi €20.000 goedkoper dan een vergelijkbare dieseluitvoering.

Disclaimer

De boottest van de Waterspoor 717 Outboard met Suzuki DF 140 is uitgevoerd in april 2023 en delen van deze test kunnen eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test.

c

Technische gegevens:

TECHSPECSWaterspoor 717 Outboard met Suzuki DF 140
Lengte o.a.:7,27 m.
Breedte:2,80 m.
Diepgang:0,65 m.
Doorvaarhoogte:1,25 m.
Motor:30-140 pk Suzuki outboard in bun
Waterverplaatsing:Circa 1750 kilo
Vanaf-prijs (incl. btw)€39.950 excl. motor (Suzuki DF 140: €16.799)
Prijs geteste uitvoering:ca. €90.000
Meer informatiewww.prinswatersport.nl

Video

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site