Waterspoor 808 Open: Subliem Sporend

spot_img

Het Friese Waterspoor was het eerste bedrijf dat ´tenders´ in de sloepen-markt introduceerde. Daarna heeft het kontje van hun tendersloep model gestaan voor vrijwel alle tenders die sindsdien op de markt verschenen. In 2011 werd het destijds nieuwste model, de Waterspoor 808 Open, geïntroduceerd en voor het televisieprogramma Nederland Vaart getest. Daarvan volgt hier een bescheiden impressie.

Klik HIER om direct naar de video te gaan.

De Waterspoor 808 met dichte spiegel

Schot

De nieuwe open versie is een variant op de succesvolle Waterspoor 808 met één duidelijk verschil. Want op de Waterspoor 808 Open kun je de boot via de spiegel betreden en zó doorlopen naar de ruime kuip. Maar een open spiegel kent ook wat beperkingen. Zo zul je de kuip tegen golven van achter moeten beschermen en daarom is er een verwijderbaar schot in de spiegel geplaatst. En om de stuurman-stoel te kunnen passeren, heeft de werf deze met een gepatenteerd systeem omklapbaar gemaakt. Het zijn weliswaar eenvoudige oplossingen, maar ze leveren deze tender nog meer gebruiksgemak op.

Verlaagd

De overnaadse romp van de Waterspoor 808 Open heeft een mooi zeeg en een geraffineerd achterwerk. Daarnaast is het interieur praktisch ingedeeld en biedt onder het voordek-plek een volwaardig spoeltoilet. De twee zitgroepen, voorin en achterin, worden van elkaar gescheiden door middenconsoles aan de zijkant van de kuip. Deze herbergen de optionele kookvoorziening en het aanrechtje. Doordat de vloer in het voorste gedeelte is verlaagd, is hier een riante zithoogte onder de buiskap met voldoende uitzicht.

Toyota

In het midden van de boot staat een imposante motorkist. Hier is standaard plek voor een 21 pk dieselmotor met vaste schroefas, maar in de geteste versie was een 200 pk Nanni common rail krachtpatser geïnstalleerd, eveneens met vaste schroefas. Deze viercilinder-in-lijn-turbodiesel is opgebouwd vanuit een beproefd Toyota motorblok en gaat ondanks een enorm vermogen en een prachtig koppel zuinig om met de brandstof.

Kaarsrecht

Deze tendersloep heeft een vrij hoge basissnelheid, maar is wel geweldig koersvast. Het sublieme sporen valt nog meer op als je volgas vaart. De topsnelheid ligt rond de 40 kilometer per uur en dan kun je gerust het stuurwiel loslaten en naar voren lopen, de boot blijft kaarsrecht doorvaren. En in bochten toont de Waterspoor 808 Open trekjes van een sportbolide. Ook het vermelden waard is de korte draaicirkel, die het manoeuvreren in de kleine slootjes een stuk gemakkelijker maakt. De Waterspoor 808 Open is met een ruime indeling, degelijke constructie, een mooi uiterlijk, maar vooral met sublieme vaareigenschappen een prima toevoeging aan de lijn tenders uit het Friese Koudum.

Disclaimer

Deze impressie van de Waterspoor 808 Open is uitgevoerd in 2011, dus de genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen daarom op de website van de producent of dealer. Zie voor de gegevens het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

In 2018 is de Waterspoor 808 open opnieuw door ons getest, want inmiddels was er een andere distributeur. Deze besloot deze tender niet langer in Nederland, maar in Polen te bouwen. Klik HIER voor de test uit 2018.

Scorebord:

Constructie****
Comfort en Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties 

Lengte over alles 8.50 m

Breedte (over alles) 3.09 m

Diepgang 0.70 m

Doorvaarthoogte 1.40 m

Gewicht 2650 kg

Motor Nanni 21/200 pk

Maximale snelheid (optie) t/m 45 km/u

CE-ontwerp-categorie: C

Prijs: vanaf €69.900

Meer info: www.waterspoor.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site