Genua Boat Show: smullen van Italiaanse trends

spot_img

De Genua Boat Show, lokaal bekend als de Salone Nautico di Genova, groeit elk jaar. Het is de glazen bol waarin je kunt zien welke design trends we de komende jaren in ons land tegen zullen komen. Epco Ongering spotte in Genua de laatste design ontwikkelingen

Piano

Aan de voet van de oude Italiaanse havenstad verrijst elke jaar een groter deel van het complex dat architect Renzo Piano voor ogen heeft. De wereldberoemde architect is in Genua geboren en opgegroeid en is bekend van onder meer het Centre Pompidou in Parijs en het NeMo museum in Amsterdam. Piano creëerde met het Waterfront di Levante een aantal woontorens, beurshallen en een gigantisch sportpaleis. Het is gedurende een week in september het domein van luxe en vooral grote jachten op de Genua Boat Show.

Lunch

Dit jaar waren er op de 64e editie van de Salone Nautico di Genova ruim 1000 boten te zien. Onder de exposanten vind je ook een paar internationaal succesvolle Nederlandse bedrijven zoals Vanquish en Stratos. Verder is de beurs op 220.000 vierkante meter vooral een combinatie van een droge, een natte en een B2B beurs. In het grote beursgebouw vind je alle grote merken buitenboordmotoren, In een overkapt beursgedeelte zie je vooral consumentenproducten en toeleveranciers voor de jachtwerven. Opvallend is het grote aantal eet- en drinkgelegenheden waar je nog voor minder dan een tientje luncht of voor €1,50 een espresso of een blikje water kunt krijgen. In schril contrast hiermee is het beperkte aantal toiletten en het ontbreken van een heldere vorm van bewegwijzering op de Genua Boat Show.

Ringetje

Niet alle boten liggen afgemeerd, sommige varen af en aan met gasten of voor proefvaarten. Het gebeurt allemaal op de bekende Italiaanse, licht chaotische manier met veel geschreeuw en zwaaiende handen. Maar de bezoekers en de exposanten zien er altijd als door een ringetje te halen uit. Italianen zien er altijd uit alsof ze net van een gala komen, de heren in een strak gestreken overhemd en dito pantalon, de dames in een nauwsluitende jurk en elegante designschoenen. Als Nederlander op instappers, met een versleten polo en een vale spijkerbroek ben je hier echt ‘under-dressed’.

Zeiljachten

Ook op deze beurs is het aanbod aan zeiljachten veel kleiner dan het aantal aangeboden motorboten. Ook hier kun je uitgaan van een verhouding van 15-85%. Zeiljachten zijn vooral catamarans, opmerkelijk is het ontbreken van monohull blue water cruisers. De zeiljachten zijn vooral snel en super strak gestyled, zoals de razendsnelle Italia Yachts, en de cruiser-racer jachten van Solaris en Grand Soleil. Ook al zijn de lijnen modern (de boten zijn breed, maar smal op de waterlijn), als vanouds domineren vooral de kleuren donkerblauw en wit. De interieurs zijn steeds meer op comfort gericht. Luxe op een zeilboot is tegenwoordig van het niveau van een moderne villa.

RIB’s

Italië is bekend als het land van de RIB’s, de opblaasboten met harde bodem, omgeven door een opblaasbare tube. Het aanbod is overweldigend en je ziet de RIB’s steeds groter worden. Een kajuitje op een RIB is nu een vanzelfsprekendheid geworden en het onderdekse comfort stijgt ver boven het ouderwetse kampeergevoel uit.

Topmerken als Lomac, en Sacs zijn al jaren aanvoerders van deze trend, maar zien een steeds groter aantal volgelingen naderen. Gelukkig zijn er ook wat RIB’jes voor de kleinere beurs, zoals de schattige Zar Mini’s en de Suzukino bootjes van outboardmerk Suzuki.

T-top

Het grootste segment op de beurs bestaat uit snel varende motorjachten van 30 tot 60 voet. Het zijn zonder uitzondering dagboten en weekenders met een beperkte onderdekse ruimte. De inzittenden worden tijdens het varen beschermd door een T-top en daarin zie je steeds rondere vormen terugkomen. De walvisstaart T-top van Solaris Power blijft de elegantste, maar we zagen steeds meer T-Tops vanuit een groot gebogen windscherm of voorruit.

Een trend is dat je steeds meer tinten van de kleur blauw ziet. Je ziet een palet aan bootkleuren van babyblue tot Yamaha racing blue. Ook zagen we opvallend veel hout-look boten of met bruin lederen kussens in een lichtblauwe romp. Een enkele durfal komt met een gifgroen racemonster. Dit is ongetwijfeld een one-off voor een eigenaar met een wat afwijkende smaak.

Outboards

De jarenlange trend dat de aandrijving steeds meer met buitenboordmotoren plaatsvindt – in plaats van met inboard diesels – zet zich onverminderd voort. Ze zorgen voor meer ruimte aan boord en zijn goedkoper in aanschaf en onderhoud. Ook zie je langzaam maar zeker ook op de Italiaanse markt wat elektrische aandrijvingen verschijnen. Die zijn vooral voorbehouden aan dagboten of de op de Fiat 500 geïnspireerde speelgoedboot met Mercury Avator aandrijving.

Yamaha toonde haar eerste outboard die op waterstof draait en Opvallend was ook de 40kW E-Propulsion elektrische buitenboordmotor.

Suzuki trok veel aandacht met de introductie van een complete lijn matzwarte motoren. Naar verwachting zullen in de komende jaren meer boten en motoren in matzwart worden uitgevoerd. Ze zien er modern en sexy uit en die combinatie doet het altijd goed.

Honda showde vol trots de verschillende uitvoeringen van haar veel geroemde 350 pk topmodel.

Gebroken neuzen

De rompvormen worden ook anders. Behalve de kenmerkende Invictus boeg zien we steeds meer ‘gebroken’ neuzen, boegen met een opvallende knik. Ze zorgen voor beter gedrag in de golven met behoud van de bovendekse ruimte. Verder zijn er steeds meer boten met ‘sculpted hulls’, rompen met mooie gestileerde vormen er in verwerkt. Rompramen zijn niet langer alleen rond op rechthoekig, maar hebben frequent een uitgerekte D-vorm.  

Prijzen

Bij de grotere motorjachten zie je op de Genua Boat Show als trend dat steeds meer boten met achterop een beachclub of met slide-outs zoals bij de Amerikaanse megacampers. Steeds meer tenders bieden extensie mogelijkheden van de kuip. Bij vrijwel alle moderne dagboten of weekenders kun je een deel van de zijkanten openklappen om in de haven extra ruimte te maken of om lekker vanaf te kunnen duiken.

Op de Swan Arrow motorboot kun je het plateau achterop tot een krankzinnige lengte uitrekken. De Italianen smullen van dat soort vindingen en beloonden de Swan met een bijzondere designprijs.

Ook waren er designprijzen voor de hybride Frauscher 1017, de Dufour 44, de Duitse Y8 megazeilboot, het Finse ruimtewonder Saxdor 340, de Seadeck 7 van Azimut, de Scanner RIB Envy 1500, de Sp92 van Sanlorenzo en de Lagoon 60 catamaran.

De Salone Nautico van Genua is beslist de moeite waard voor liefhebbers van stijl, design en mooie boten. Klik HIER voor meer informatie:

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site