Reitdieper 570 tender: om door te groeien

spot_img

De boottest van de Reitdieper 570 tender is in 2021 met een Honda 20 pk motor uitgevoerd.

Epco Ongering reisde af naar het hoge Noorden om in het pittoreske Winsum te varen met de Reitdieper 570 tender, een aantrekkelijk geprijsde no-nonsens tender met een 20pk Honda in de bun.

Reitdieper 570 tender

Hand lay-up

De meeste tenders worden tegenwoordig in Polen gebouwd en ondanks de puur Groningse naam komt ook de Reitdieper 570 tender daar vandaan. In een moderne efficiënte fabriek worden de sloepen en tenders hand lay-up gebouwd en de meeste sloepen en tenders vinden hun weg naar ons land.  De werf bouwt voor verschillende merken ongeveer 1000 boten per jaar, waardoor het een van de grootste productiebedrijven in de sloepen- en tenderwereld is.

Reitdieper 570 tender

Modern

Het polyesterwerk van de Reitdieper 570 tender is aan de binnen- en buitenzijde netjes verzorgd. Een zwarte kabelaring omringt de zwarte, moderne strakke romp met de scherpe boeg en brede achterkant. Voorop is een kleine ankerkluis, in het interieur is plek voor een man of zes die breeduit kunnen zitten. Het voorste deel van de U-bank bevat een zogenaamd droogtoilet te vinden. Onder de langsbanken is net afgewerkte opbergruimte met binnenbak, maar op de deksels ontbreken scharnieren en uithouders.De stuurbank biedt onder andere ruimte aan de brandstoftank en de accu ondergebracht.

Reitdieper 570 tender

Trailerbaar

De 570 is licht gebouwd en dat merk je eigenlijk alleen als je de Reitdieper 570 tender op stapt. Als je met 90 kilo op de zijkant van een 500 kilo zwaar bootje stapt, helt de tender wat over. Ander nadeel is dat de romp op sommige toerentallen wat trilt. Voordeel van het lage gewicht is echter dat de boot gemakkelijk trailerbaar is, zodat de vaartochten niet tot het thuiswater hoeven te worden beperkt. Prettig is de brede spiegel met zwemplateau. Ervoor is een enorme brede bun, waar Honda motoren van 10-30 pk in kunnen worden geplaatst.

Reitdieper 570 tender

Stil

De voorkeur van Van Dijk Watersport gaat uit naar de Honda BF 20, een onverslijtbare tweecilinder met 350 cc cilinderinhoud en geroemd vanwege de stille werking. Het is een slechts 46,5 kilo wegende motor met elektronische ontsteking. De motor is gemakkelijk te starten door het geavanceerde compressiesysteem en de geprogrammeerde ontsteking. Deze verzorgt altijd de perfecte mix van brandstof en lucht, ook bij de koude start. Fijn van een motor in de bun is dat je het geluid letterlijk achter je laat. De klep sluit de bun hermetisch af en wordt met een simpele band beschermd tegen te ver open gaan.

Ook het hang- en sluitwerk is eenvoudig. Andere grote pluspunten van een outboard in een tender is dat je meer ruimte centraal in de boot overhoudt en dat je gegarandeerd lage onderhoudskosten hebt. De uitlaatgassen van de motor worden door een slang naar de spiegel van de boot geleid. Het installatiewerk van motor en de eenvoudige elektrische voorzieningen is goed verzorgd.

Reitdieper 570 tender

Budget

Leuk is dat de Reitdieper 570 tender budgettair interessant is met een basisprijs van €14.749 (incl. Honda 15 pk). Standaard krijgt de boot een kussenset en een zonnebed-set. Optioneel is een upgrade van de kussenset en een extra kussen voor op de bun verkrijgbaar. De teakline vloer wordt als optie voor €750 boven aangeboden. Andere opties zijn de buiskap en dekkleed, een zwemtrap, een tafel, een radio, navigatieverlichting en een trailer. Zou je de boot met alle opties en een 20 pk Honda in de bun aanschaffen, dan vaar je nog onder de €20.000 een leuke, compleet aangeklede tender.

Reitdieper 570 tender

Soepel

De Reitdieper 570 tender is op lage toeren zo stil, dat je goed moet checken of je de motor niet al hebt gestart. Rustig varend merk je dat de boot soepel door het water gaat en absoluut geen hekgolf trekt. De draaicirkel is over stuurboord wat groter dan over bakboord, de voorkeursrichting van de schroef. Dan draait de tender lekker kort, binnen de 10 meter. Op open water accelereert de tender gemakkelijk. We klokken met de 20pk Honda in de bun een top van 18 km/u. Een vaarbewijs is dus niet nodig, maar je kunt wel lekker opschieten.

Reitdieper 570 tender

Doorgroei

Voor mensen die laten snel willen varen of een groter model zoeken is de Reitdieper een mooie doorgroei tender, want het is een eenvoudige boot waarin de essenties goed zijn verzorgd. De koersstabiliteit is goed, want je kunt rustig je handen van het stuur halen zonder dat de boot er vandoor gaat. Op topsnelheid volgt de tender gemakkelijk de wens van de stuurman. Samengevat is de Reitdieper 570 tender een fijne, gemakkelijk te varen tender met een prima prijs-kwaliteitverhouding.

Reitdieper 570 tender

Technische Specificaties:

Lengte: 5,70 m.

Breedte: 2,20 m.

Diepgang: 0,35 m.

Doorvaarhoogte: 0,90 m.

Motorisering: 15-30 pk

Prijs vanaf: €15.834 (incl. 15pk)

Meer info: www.vandijkwatersport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site