Mulder 98 Flybridge: Mini Megajacht

spot_img

Het komt niet vaak voor dat je als boten-tester de kans krijgt op een tochtje met een extreem luxe motorjacht. Maar een testtrial vanuit Scheveningen met de aluminium rondspant Mulder 98 Flybridge maakte mogelijk dat Epco Ongering zich voor een middag een echte Onassis kon voelen.

Geborsteld

Het exterieur van dit flybridgejacht is vormgegeven door Guido de Groot Design en technisch uitgewerkt door Ginton Naval Architects. Omega Architects nam het interieurdesign voor haar rekening. Het custom-built jacht voor een Russische eigenaar is betimmerd met gebeitst notenhout en daarin is subtiel een geborstelde nikkelen belijning aangebracht. Ook zijn leren elementen en luxueuze soorten zijde, wol en linnen in de Mulder 98 Flybridge gebruikt. Alles is afgewerkt op het hoogst denkbare niveau.

Apparatuur

Prachtig is ook de stuurhut met de bediening van apparatuur zoals FLIR, Radar, AIS en het gyro- stabilisatiesysteem. Aan bakboord bevindt zich op het hoofddek de professionele, geheel rvs keuken met onder meer een stoomoven. De salon van de Mulder 98 Flybridge is ruim en zeer strak vormgegeven. Comfort is hier een understatement. Net als luxe overigens. Je waant je in een zessterren hotel, waar alleen het personeel ontbreekt. Mooi is dat je de tender op het zwemplateau of op de kolossale flybridge kunt plaatsen. Lastige keuzes allemaal.

Walk-in-closet

De eigenaarshut is van buitenaf herkenbaar aan de grote ovale patrijspoorten. Deze beschikt naast een enorm tweepersoons bed ook over een grote walk-in-closet. Daarnaast vind je op dit dek een enorme VIP-hut en twee iets minder enorme gastenhutten. Natuurlijk zijn ze op de Mulder 98 Flybridge allemaal voorzien van eigen douche en toilet. In het achterschip is een bemanningsverblijf voor vier personen. Helemaal achterop kom je in de prachtig geïnstalleerde machinekamer, waarin je alle techniek als de dieselmotoren, de generatoren, het elektrische systeem en het stabilisatiesysteem prachtig zijn geïnstalleerd.

Caterpillars

De Mulder 98 Flybridge wordt aangedreven door twee Caterpillar C32 diesels van elk 1685 pk. Deze bieden het 100 tons jacht een top van 22 knopen, omgerekend iets minder dan 40 km/u. Als je de snelheid beperkt tot 10 knopen heeft het jacht met 17.000 liter diesel daardoor een Trans-Atlantische range van 3.300 mijl. En dat zijn zaken die op een dergelijk jacht belangrijk zijn, want je kunt er zowel mee opschieten als een grote afstand mee afleggen.

(c) Mulder Shipyard

Soepel

Op volle zee met 22 knopen varen is een aparte ervaring, zeker omdat je op de flybridge geen motorgeluid of trillingen waarneemt. De Mulder 98 Flybridge ploegt soepel door de fikse golven en voelt ook in de forse brekers aan alsof je met een limousine over een snelweg glijdt. Zo varend wordt de Noordzee ineens een kleine plas om over te steken. Je merkt dat de romp ijzersterk is geconstrueerd en dat over elk detail drie keer is nagedacht.

Doorgegroeid

De tocht met het grootste jacht van de werf uit Zoeterwoude, toonde opnieuw aan dat de bescheiden werf van Mulder uit Voorschoten met de Mulder 98 Flybridge is doorgegroeid naar de Premier League van Nederlandse superjachtbouwers. Het geteste jacht zal in Zuid-Frankrijk gaan varen, waar het ongetwijfeld als een compact jacht wordt gezien, maar wel een van megajacht-kwaliteit.

Disclaimer

De test van de Mulder 98 Flybridge is uitgevoerd in 2014. Genoemde prijzen en uitvoeringen zijn van dat moment. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie het infoblok onder de test. Het is mogelijk dat delen van deze test eerder zijn gepubliceerd in andere media.

Cijfer: 9,2

Scorebord:

Constructie*****
Comfort en Ruimte*****
Ergonomie****
Afwerking*****
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit***

Technische Specificaties Mulder 98 Flybridge

Bouw: aluminium, rondspant

Lengte over alles: 30.00 m

Breedte: 7,00 m

Diepgang: 1,90 m

Waterverplaatsing: 100.000 kg

Motoren: 2 x Caterpillar C 32, 1685 pk

Diesel: 17.000 liter

Water: 3.000 liter

Topsnelheid: 22 knopen

Kruissnelheid: 18 knopen

Prijs: op aanvraag

Werf: Mulder Shipyard 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site