Salut 29: Publiekslieveling

spot_img

Deze Salut 29 boottest is uitgevoerd in 2019.

Op de Hiswa te Water 2019 werd de Salut 29 gekozen tot publiekslieveling. Bezoekers bleken massaal te vallen voor de stoere lijnen en de strakke indeling van deze moderne, spierwit geschilderde aluminium kajuittender met 200pk buitenboordmotor.

Uitbalanceren

Achter het concept van Salut staat een tweetal ondernemers dat een compromisloze genietboot wilde maken, gebouwd van onderhoudsvrij aluminium, met een klein kajuitje en een geavanceerde aandrijving. Als jachtarchitect werd Eetze de Boer van Octaze aangetrokken. Hij heeft meerdere aluminium tenders op zijn naam en is vooral erg goed in het uitbalanceren van boten. Door weerstandsvermindering in een gebalanceerd onderwaterschip haal je efficiencywinst en dat bespaart brandstofkosten.

salut

Onderhoudsvrij aluminium

Aluminium is als bouwmateriaal gekozen omdat het modern, licht en onderhoudsvrij is. Ook is het duurzamer dan kunststof. Voor ambitieuze bootbouwers is het vanwege de aanpasmogelijkheden vaak de opstap naar veel grotere modellen. Ook bij Salut is dit het geval. Op dit moment staat er een 38voeter op de rol en als deze klaar is wordt de lat waarschijnlijk nog hoger gelegd.

salut

Een echte buitenboot


Van de Salut 29 wordt verwacht dat deze vooral voor zonnige gebieden zal worden verkocht. Het is een echte ‘buitenboot’ met een hoog fotomodellengehalte en een onvervalst moderne uitstraling. De boeg is vrij recht en onder de boeg zie je de sprayrail in een terugvallende kim. Er is een prachtig stijlaccent toegevoegd, door het terugvallende boeisel op 2/3 van de boot in het aluminium over te laten gaan in een tumblehome achterkant. De bouw is solide, het schilderwerk goed en de boot is voor een eersteling in grote lijnen goed afgewerkt. Details die verbeterd kunnen worden zitten in gasveren op de luiken, het schakelpaneel en een handiger schuifluik voor de kajuit.

salut
De Salut 29 heeft een eenvoudige stuurplek.

Lichte kajuit

De boeg heeft een dichte neus, onder het voordek is de kajuit. De kajuitingang is centraal achter de extreem schuine voorruit. In de kajuit is het licht. Er is een tweepersoonsbed met een chemisch toiletje in het midden onder het bed.

salut

Looproute

Buiten is aan stuurboord een eenvoudige stuurplek. Het stuurwiel is verticaal geplaatst, fijn bij staand, minder prettig bij zittend sturen en dan ontbreekt ook een voetensteun. De stuurpomp wordt in latere versies veranderd in een verstelbaar exemplaar. Aan bakboord is een meevaarbank en achterop een groot zonnebed, in tweeën verdeeld door de looproute naar het zwemplateau. Onder alle banken is opbergruimte, onder de stuurplek is de plek voor de elektrische installatie. Het luik onder de zonnebedden achterop wordt vervangen door één groot luik, zodat je ook grotere objecten zoals vouwfietsen mee kunt nemen.

salut

Motor van Evinrude


Achterop de Salut 29 hangt de motor, een moderne tweetakt Evinrude 200pk. Overigens is motorisering van 100-2x200pk mogelijk en kun je ook kiezen voor een inboard motor met hekdrive. De Evinrude heeft echter een bij de boot passende stijl en kleurstelling. Mooi is dat de stuurcilinder onzichtbaar binnen de motorkap zit, wat een minimalistische uitstraling geeft. Ook is de motor boven de waterlijn te trimmen, ideaal bij transport en de beste manier om problemen met de koelkanalen te voorkomen.

salut
De Evinrude heeft een bij de boot passende stijl en kleurstelling.

Intercity Salut 29

Over het varen kunnen we kort zijn, de Salut 29 snijdt als Japans keukenmes door het water en spoort als een Intercity. Ondanks de isolatie merk je dat de aluminium romp een klankkast vormt. Met het aan weerszijden aanbrengen van twee sprayrails zal het ‘zingen’ van de boot grotendeels worden voorkomen. Ook de tweetaktmotor is hoorbaar, maar voor liefhebbers is dit zeker niet te luid.

salut

Pijl en boog

De Salut blijft vlak bij het accelereren en je hebt het gevoel of je uit een boog wordt afgeschoten. De boot voelt soepel aan, stuurt perfect en er is nauwelijks trim nodig. Duidelijk is dat de makers de unieke watersport-beleving voorop hebben gezet. Het is een feest om bochten te maken en in de golven te veren, de gestaalde romp geeft geen krimp. We noteerden een topsnelheid van 65 km/uur, maar met dubbele 200pk motorisering moet je boven de 80 km/u kunnen uitkomen. Dat de romp het aankan is wel zeker. Zo’n exclusieve aluminium kajuittender is natuurlijk niet goedkoop. Met een 200 pk Evinrude komt de complete Salut 29 uit op €149.500. Het is een exclusieve opvallende tender, die vanwege de strakke looks vrijwel iedereen laat omkijken.

salut

Beoordeling:

Cijfer 7,5

Constructie ****
Comfort & Ruimte***
Afwerking****
Ergonomie***
Vaareigenschappen****
Prijs/Kwaliteit****

Technische Specificaties Salut 29

Lengte: 8,55 m.

Breedte: 2,55 m.

Diepgang: 0,80 m.

Waterverplaatsing: 1950 kg

Motorisering: 100-200 pk outboard

Prijs vanaf: € 149.000 incl. 200 pk motor

Meer info: Salut Boats

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site