ElektroSloep 600: Geen omkijken naar

spot_img

De boottest van de ElektroSloep 600 is uitgevoerd in 2018.

Elektrisch varen heeft de toekomst, maar hoe ver is die toekomst nu eigenlijk? Duidelijk is dat de modernere elektromotoren en krachtiger accu’s de stress over de actieradius bijna volledig weg kunnen nemen. Het aantal nieuwe elektrische boten stijgt explosief. Vandaar een test van de ElektroSloep 600 van de Stille boot uit Heeg.

 Elektrosloep

Drie soorten

Er zijn in grote lijnen drie soorten aandrijvingen van elektroboten: de elektrische buitenboordmotor, een elektromotor als een gewone dieselmotor gekoppeld aan een schroefas of een zogenaamde podmotor. Dat is een torpedovormige motor die onder de boot kan worden geplaatst, of, zoals bij de Elektrosloep 600 in het roer. Bij de 4 kW Torqeedo elektromotor hoort een set flinke accu’s, in dit geval een AGM deep cycle, 335 A/20h accupakket met 8 Zenith batterijen.

 Elektrosloep

Tegen een stootje

De ElektroSloep 600 is ontworpen door Jan Visser, eveneens uit Heeg. De boot is gemaakt van 4 mm dik aluminium en is grof afgewerkt, zoals de meeste aluminium boten. Het potdeksel is gemaakt van een 5 cm dikke aluminium pijp en samen met de steile boeg geeft dat de boot een robuuste aanblik. De boot is niet speciaal ontworpen voor de verhuurmarkt, maar alles wijst erop dat deze sloep tegen een stootje moet kunnen. Het comfort is beperkt. Er is een tafeltje dat op twee plekken te plaatsen is, de boot heeft zes nette opbergplekken, maar de zitplekken met vlakke kussens bieden nauwelijks comfort door het ontbreken van rugleuningen. Wel is de hoge buiskap op het voordek mooi weg te bergen. Om de boot in te komen is er aan beide zijden een goede opstaptrede.

 Elektrosloep

No-nonsense

De no-nonsense uitstraling blijkt ook uit de spuigaten in het boeisel en de uitvoering met helmstok. Omdat de motor in het roer is bevestigd, kun je heel gemakkelijk draaien. De gashandle is niet heel handig geplaatst, maar het display met actieradius snelheid, verbruik en laadpercentage van de accu’s is mooi overzichtelijk. Bovendien zijn daar twee 12 V-stopcontacten geplaatst.

 Elektrosloep

Windgevoelig

Door het vlakke onderwaterschip en de hoge buiskap is de boot wat windgevoelig. Positief is dat de boot goed koersstabiel is zodat je niet bang hoeft te zijn dat de boot een rondje gaat varen als je het roer even loslaat. Op vol vermogen vaar je ruim 10 km per uur. Dan laat het display zien dat je 4,5 kW piekvermogen uit de accu’s trekt. Als je iets langzamer vaart, zo rond de 7,5 km per uur, verbruik je nog maar 750 Watt (een zesde van het piekvermogen) en kom je tot een actieradius van 12 uur ofwel dik 80 km. Dat is meer dan de meeste mensen in een weekend varen.

 Elektrosloep

Hufterproof

Als ijzersterke boot met een basisprijs van € 26.500 is de ElektroSloep 600 ideaal voor verhuur. De kuip is zelflozend, het casco is degelijk gebouwd en alles straalt hufterproofheid uit. De sloep is niet superstil en zeker niet heel comfortabel, maar beslist onderhoudsvrij en vrijwel onverwoestbaar. Je hebt er verder geen omkijken naar.

 Elektrosloep

Beoordeling:

Cijfer 7,1

Constructie     ****

Comfort & Ruimte**

Afwerking ***

Ergonomie **

Vaareigenschappen ***

Prijs / Kwaliteit ***

 Elektrosloep

Technische Specificaties Elektrosloep 600

Lengte:5,80 m.

Breedte 2,15 m.

Diepgang 0,60 m.

Doorvaarhoogte: 0,80 m

Gewicht 1100 kg

Motorisering: 4kW Torqeedo podmotor in roer

Prijs vanaf €26.500

Meer info: www.destilleboot.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site