De boottest van de ElektroSloep 600 is uitgevoerd in 2018.
Elektrisch varen heeft de toekomst, maar hoe ver is die toekomst nu eigenlijk? Duidelijk is dat de modernere elektromotoren en krachtiger accu’s de stress over de actieradius bijna volledig weg kunnen nemen. Het aantal nieuwe elektrische boten stijgt explosief. Vandaar een test van de ElektroSloep 600 van de Stille boot uit Heeg.
Drie soorten
Er zijn in grote lijnen drie soorten aandrijvingen van elektroboten: de elektrische buitenboordmotor, een elektromotor als een gewone dieselmotor gekoppeld aan een schroefas of een zogenaamde podmotor. Dat is een torpedovormige motor die onder de boot kan worden geplaatst, of, zoals bij de Elektrosloep 600 in het roer. Bij de 4 kW Torqeedo elektromotor hoort een set flinke accu’s, in dit geval een AGM deep cycle, 335 A/20h accupakket met 8 Zenith batterijen.
Tegen een stootje
De ElektroSloep 600 is ontworpen door Jan Visser, eveneens uit Heeg. De boot is gemaakt van 4 mm dik aluminium en is grof afgewerkt, zoals de meeste aluminium boten. Het potdeksel is gemaakt van een 5 cm dikke aluminium pijp en samen met de steile boeg geeft dat de boot een robuuste aanblik. De boot is niet speciaal ontworpen voor de verhuurmarkt, maar alles wijst erop dat deze sloep tegen een stootje moet kunnen. Het comfort is beperkt. Er is een tafeltje dat op twee plekken te plaatsen is, de boot heeft zes nette opbergplekken, maar de zitplekken met vlakke kussens bieden nauwelijks comfort door het ontbreken van rugleuningen. Wel is de hoge buiskap op het voordek mooi weg te bergen. Om de boot in te komen is er aan beide zijden een goede opstaptrede.
No-nonsense
De no-nonsense uitstraling blijkt ook uit de spuigaten in het boeisel en de uitvoering met helmstok. Omdat de motor in het roer is bevestigd, kun je heel gemakkelijk draaien. De gashandle is niet heel handig geplaatst, maar het display met actieradius snelheid, verbruik en laadpercentage van de accu’s is mooi overzichtelijk. Bovendien zijn daar twee 12 V-stopcontacten geplaatst.
Windgevoelig
Door het vlakke onderwaterschip en de hoge buiskap is de boot wat windgevoelig. Positief is dat de boot goed koersstabiel is zodat je niet bang hoeft te zijn dat de boot een rondje gaat varen als je het roer even loslaat. Op vol vermogen vaar je ruim 10 km per uur. Dan laat het display zien dat je 4,5 kW piekvermogen uit de accu’s trekt. Als je iets langzamer vaart, zo rond de 7,5 km per uur, verbruik je nog maar 750 Watt (een zesde van het piekvermogen) en kom je tot een actieradius van 12 uur ofwel dik 80 km. Dat is meer dan de meeste mensen in een weekend varen.
Hufterproof
Als ijzersterke boot met een basisprijs van € 26.500 is de ElektroSloep 600 ideaal voor verhuur. De kuip is zelflozend, het casco is degelijk gebouwd en alles straalt hufterproofheid uit. De sloep is niet superstil en zeker niet heel comfortabel, maar beslist onderhoudsvrij en vrijwel onverwoestbaar. Je hebt er verder geen omkijken naar.
Beoordeling:
Cijfer 7,1
Constructie ****
Comfort & Ruimte**
Afwerking ***
Ergonomie **
Vaareigenschappen ***
Prijs / Kwaliteit ***
Technische Specificaties Elektrosloep 600
Lengte:5,80 m.
Breedte 2,15 m.
Diepgang 0,60 m.
Doorvaarhoogte: 0,80 m
Gewicht 1100 kg
Motorisering: 4kW Torqeedo podmotor in roer
Prijs vanaf €26.500
Meer info: www.destilleboot.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.