AluShip TNDR 670 met Honda BF 100

spot_img

Sommige boten hebben door een combinatie van eigenschappen onverwachte mogelijkheden. Zo is de AluShip TNDR 670 licht en heeft een weerstandsarm onderwaterschip. Dat maakt deze AluShip TNDR 670 uitermate geschikt voor elektrisch varen. Maar het model voldoet met een paar kleine aanpassingen ook uitstekend als snel varende tender, zoals met de Honda BF 100 in de bun. Deze boottest werd uitgevoerd in juni 2023 te Genemuiden. Klik HIER om direct de video te bekijken.

2

Schot in de roos

AluShip is een jong bedrijf met toch al een grote staat van dienst. Directeur John Sellis begon met het bouwen van aluminium boten en noemde zijn Genemuidense bedrijf AluShip. Daarnaast specialiseerde AluShip zich in snijpakketten voor diverse andere bouwers van aluminium sloepen, tenders en consoleboten. Een paar jaar later verhuisde Sellis met zijn bedrijf naar Steenwijk. De elektrische AluShip sloepen en tenders bleken een schot in de roos. Vorig jaar werd de AluShip E-sloep 700 met twee 6 kW elektrische pod-motoren verkozen tot Boot van het jaar in de categorie sloepen en tenders. Het was de bekroning voor jarenlang pionieren en innoveren. De orderportefeuille stroomde vol en er bleek een vraag te zijn naar een tender in de populaire maat tussen 6,5 en 7 meter. Dat leidde tot het ontwerp van de AluShip TNDR.

Populair

In de naam van de nieuwe TNDR-lijn zijn de klinkers weggelaten, dat is lekker modern. Het model kan op schaal worden vergroot en verkleind in maten tussen 6,2 en met 8,4 meter. De 6 meter 70 lange, geteste 670 is een tender in een bijzonder populaire maat. De boot is compact genoeg voor smalle vaarten en kleine havenboxen, maar groot genoeg om er met een gezelschap van zes tot acht man mee op uit te gaan. Verder ligt de keuze van het romp-materiaal, aluminium, bij AluShip voor de hand. De voordelen van aluminium zijn evident. Het is een onderhoudsvrij en licht materiaal dat ook nog eens enorm duurzaam is. Want je kunt het aluminium na gebruik gewoon omsmelten en opnieuw gebruiken. Door het te wrappen kun je aan jouw boot je eigen ‘touch’ meegeven. Dat maakt aluminium het meest favoriete bouwmateriaal voor sloepen en tenders op dit moment.

Speels en stijlvol

Fijn van aluminium is ook dat het materiaal vergevingsgezind en gemakkelijk aan te passen is. Dat betekent dat wijzigingen in de indeling goed mogelijk zijn en dat je de boot goed kunt aanpassen aan de wensen van de klant. Wil je een groot zonnebed achterop, dan kan dat. Of een console in het midden, geen probleem. De lassers van AluShip houden van uitdagingen en komen vaak met verrassende oplossingen. Zo is op de elektrische versie van de TNDR’s 670 een groot zonnedek achterin gemaakt. Als je de boot van achter bekijkt zie je dat er een soort sofa is ontstaan. Dat maakt de boot speels en toch stijlvol. Zo bedenken ze op de werf telkens andere variaties. Daardoor zijn de AluShip TNDR’s vrijwel allemaal verschillend.

e

Parelsnoer

Het moderne van het model zit in het gebruik van aluminium voor de romp, de strakke boeg, het mooie onderwaterschip, maar ook in de stevige rubberen stootlijst rondom. Deze is niet alleen heel praktisch, maar accentueert ook de fraaie lijnen van deze TNDR 670. Achterop is een zwemplateau over de gehele bootbreedte. In het interieur van de boot vind je niks opvallends, want deze is ingedeeld zoals het hoort bij een tender. Met een brede stuurbank achterin, een slanke console en een ruime rondzit voor. In de lijnen van het model herken je duidelijk familietrekjes van de andere AluShip boten. Zo lopen de achterkanten van de boorden naar binnen en maken zo de elegante tumblehome vorm. De romp is voorzien van een mooie sprayrail. De stuurconsoles zijn fraai afgelast, waarbij de lasnaden als een parelsnoer op het console lijken te liggen. Ook hebben alle luiken mooie vlakke Perko sloten, een superieur alternatief voor de prikkende knevels die andere bouwers vaak toepassen.

Dr. Jekyll en Mr. Hyde

Wij gingen op pad met twee totaal verschillende versies van de TNDR 670. Het zijn in de basis twee dezelfde boten, maar door de enorm uiteenlopende karakters wordt dit een test van Dr. Jekyll en Mr. Hyde, of het uitproberen van de wolf tegenover het schaap. Want meer verschillend kun je twee identieke boten eigenlijk niet maken. De geteste AluShip TNDR 670 werd op Boot Holland 2023 geïntroduceerd. Een paar maanden later kwam de elektrische versie die we aan de tand hebben gevoeld.

q

Rood gewrapt

Het TNDR model met de outboard is rood gewrapt en heeft een breed achterdek waaronder de bun voor de buitenboordmotor te vinden is. Hierin passen Honda motoren tussen 20 en 100 pk. De bun is ruim genoeg om de motor goed te laten draaien, alleen wordt de trim wat beperkt door het slot op het bunluik. Als je toch de motor flink omhoog trimt, springt het luik open. Dat merk je eigenlijk alleen doordat je dan ineens meer motorgeluid hoort. Standaard zijn mooie kussens, die helaas tijdens het testen nog niet vastzitten. Dus in snelle bochten hebben ze de neiging om op de grond te wippen. De console is mooi, maar we missen een klein opbergvak voor de telefoon en andere kleine spullen. Zoiets is op verzoek echter simpel in de aluminium console te realiseren.

Leeuw

In de bun van de geteste TNDR is een 100 pk viercilinder Honda buitenboordmotor geplaatst. Daarmee verandert het niet zo makke lammetje in een dominante leeuw. In deze versie heb je ook direct profijt van het lichte gewicht en het weerstandsarme onderwaterschip. Verder wordt de elegantie van het model extra geaccentueerd door het subtiele beplakken van het aluminium met de rood gekleurde folie. Verder vaart deze tender in eerste instantie fluisterstil dankzij de stationair lopende Honda motor in de bun. Deze staan bekend als technisch geavanceerd, betrouwbaar en snel. De viercilinder, 1500 cc Honda motor heeft vier kleppen per cilinder en maakt gebruik van moderne Formule 1 technieken als BLAST. Dit zorgt voor snelle acceleratie en als dit in het autoracen werkt, is het zeker ook effectief op deze TNDR. Daar komt EcoMo nog bij, een gepatenteerde Honda techniek die het brandstofverbruik minimaliseert.

y

Kunstschaatser

Langzaam varen is met deze TNDR in de outboardversie echt geen straf. De boot is comfortabel en als je rustig vaart geniet je het meest van de omgeving. Ook komt de elegante manier van door het water glijden het best tot zijn recht. De boot is koersvast, maar desondanks kan deze TNDR draaien als een kunstschaatser op het ijs. De draaicirkel is beperkt tot pakweg 8 meter. Op het ruime water kunnen we uitproberen hoe deze TNDR op snelheid presteert. Bij het accelereren is er een klein steiger-moment voordat de boot perfect valk trekt. Trimmen is nauwelijks nodig om het maximale uit de boot te halen. Als we uitgetrimd voluit varen, halen we een snelheid van 54 kilometer per uur. Ook op snelheid is deze TNDR uitstekend te controleren. Je kunt mooie scherpe bochten maken, maar dankzij de goede sprayrails blijf je ook in de golven perfect droog. De tender vaart absoluut lekker en geeft je het gevoel de koning van het water te zijn.

Kwaliteitsproduct

Deze AluShip TNDR 670 is een kwaliteitsproduct met een moderne uitstraling. De prijs begint bij €34.000 voor de romp. Wil je een 20 pk Honda, dan moet je daar €5000 bij optellen. Voor een 100 pk betaal je 13.600 euro extra, inclusief de montage. De geteste uitvoering komt daarmee uit op een bedrag rond de €49.000. Daarvoor krijg je een snelle, onderhoudsarme, moderne tender die uitstekend vaart en voorzien is van een stille en betrouwbare motor.

t

Technische gegevens:

TECHSPECSAluShip TNDR 670AluShip TNDR 670 elektrisch
Lengte o.a.:6,70 m.6,70 m.
Breedte:2,36 m.2,36 m.
Diepgang:0,27 m. zonder motor0,27 m. zonder motor
Doorvaarhoogte:0,98 m.0,98 m.
Motor20– 100 pk Honda6 kW ePropulsion 9.kW accu
Waterverplaatsing:1150 kg1150 kg
Vanaf-prijs:€ 34.000 ex. Motor€ 34.000 ex. Motor
Prijs geteste uitvoering:ca. €53.000 (100 pk)ca. €45.000 (elektrisch)
Meer informatie:www.aluship.nlwww.aluship.nl

Deze test is in verkorte vorm ook in andere media gepubliceerd. Lees HIER ook de test van de elektrische AluShip TNDR 670

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site