Boesch 900 Riviera de Luxe, Gentleman’s cruiser

spot_img

Deze boottest van de Boesch 900 Riviera de Luxe is uitgevoerd in 2018.

Het Zwitserse Boesch bestaat komend jaar 100 jaar. Het familiebedrijf werd in 1920 gesticht door Jakob Boesch en inmiddels staar de vierde generatie aan het roer. In Kirchberg, bij het meer van Zurich worden nog altijd klassiek gelijnde houten boten gebouwd. Wij testten een fonkelnieuwe Boesch 900 Riviera de Luxe. Uit 2007, maar fonkelt en vaart als nieuw.

Boesch

Waterski

Destijds begon de Boesch werf als bouw- en reparatiewerf voor roei- en zeilboten. Vanaf 1930 voerde de familie experimenten uit met verbrandingsmotoren in planerende boten. Dat pakte zo goed uit, dat de werf zich verder uitsluitend toelegde op het bouwen van elegante, snelvarende boten. Na deze fase bleken de Boesch jachten ook bijzonder geschikt om erachter te waterskiën. Sinds 1960 werd het WK waterski achter Boesch boten georganiseerd. Daarom werd in het midden van de zestiger jaren begonnen met een efficiëntere productie. Sindsdien wordt 2/3 van de productie over de hele wereld geëxporteerd. Inmiddels kunnen Boesch boten wedijveren met de eveneens legendarische Riva’s als het gaat om bouwkwaliteit, design en vaareigenschappen.

Boesch

FSC Mahonie

De geteste Boesch 900 Riviera is gemaakt van mahoniehout van FSC-plantages. De werf bouwt niet in kunststof, omdat het meerlaags kruislings gelamineerde hout volgens hen een betere sterkte-versus-gewicht-verhouding heeft dan welk ander materiaal ook. Op plekken waar dat constructief nodig is, worden de rompen met 11 lagen gelamineerd. Doordat de stroken haaks op elkaar zijn geplaatst wordt de constructie ijzersterk. Bovendien is dit hardhout enorm bestand tegen rot en andere degeneratieve processen. Verder is hout goed te conserveren en te repareren, Daarom is het al eeuwen het meest gebruikte bouwmateriaal.

Boesch

UV-bescherming

De romp heeft een zelfdragende constructie door het grote web van spanten en stringers. Dat maakt de Boesch boten stijf en perfect bestand tegen torsiekrachten. De werf claimt dat de rompen 25 % stijver zijn dan vergelijkbare polyester boten. De bouw is één ding, de afwerking is bij een ‘Gentleman‘s cruiser’ misschien nog wel belangrijker. De boten worden met Zwitserse precisie gelakt, eerst zes lagen PU-hoogglans lak, daarna zes lagen epoxy. Tussendoor worden de lagen telkens driemaal geschuurd.

Ook het interieur is met epoxy afgewerkt. De afwerking is onberispelijk. Het hout spiegelt zo sterk, dat je elk willekeurig deel van de boot als spiegel zou kunnen gebruiken. Hout vergt onderhoud, maar omdat de buitenste zes lagen met het staalharde epoxy zijn afgewerkt, kan het schuren en lakken worden beperkt tot een twee- tot driejaarlijkse professionele bijwerkbeurt. Voorwaarde is wel dat de boot binnen ligt, want permanente blootstelling aan het UV licht van de zon is funest voor elke boot. Dit is een boot om netjes en zuinig op te zijn.

Boesch

Benzinemotoren

Achterop heeft de Boesch 900 Riviera een opklapbaar zwemplateau. Het achterste deel van de boot is bestemd als zonnebed, daaronder vind je de keurig geïsoleerde motorkamer. Daarin liggen twee V8 Mercruiser benzinemotoren van 250 pk elk. Ze hebben een cilinderinhoud van 6,2 liter en kunnen zowel zachtjes fluisteren als keihard brommen. De oersterke V8 krachtpatsers hebben een kenmerkend liefhebbersgeluid en geven hun kracht via hydraulische keerkoppelingen en vaste schroefassen aan drieblad propellers.

Boesch

Onverwacht ruim

De kuip biedt plek aan zes man, heerlijk comfortabel in het witte leer en onder handbereik van de rvs-koelkast. De stuurpositie is prachtig, maar niet geschikt voor te kleine bestuurders. Het dashboard imponeert als de cockpit van een vliegtuig. Onder het voordek is nog een onverwacht ruime slaaphut met dubbel bed en een prima ruim toilet. De afwerking met epoxy en veel rvs is een lust voor het oog.

Boesch

Beschaafde heren

Met de Boesch 900 Riviera op stap gaan is een exclusief feestje voor beschaafde heren. Het is geen boot van grof geweld, als je gas geeft hoor je een fijn V8 geluid en planeert de boot zonder te steigeren. Dit komt door de ideale gewichtsbalans met de motoren en de tanks in het middelpunt en de schitterend vormgegeven diepe V- romp. Sturen is simpel met de twee motoren en op snelheid met de speciaal geprofileerde roerbladen. Deze geven minimale weerstand en hebben een maximaal stuureffect. De motoren schakelen boterzacht in en zelfs in de haven kun je daardoor makkelijk manoeuvreren. Met de Riviera val je zeker op. Elke tocht ontvang je gegarandeerd bewonderende blikken en opgestoken duimen. Terecht. Dit is elegantie in optima forma.

Boesch

Beoordeling:

Cijfer 9,1

Constructie *****

Comfort & Ruimte ****

Afwerking *****

Ergonomie ****

Vaareigenschappen *****

Prijs/Kwaliteit ****

Technische Specificaties Boesch 900 Riviera

Lengte: 9,00 m.

Breedte: 2,96 m.

Diepgang: 0,68m.

Waterverplaatsing: 3800 kg

Motorisering: 2 x 350pk Mercruiser benzine V8

Prijs vanaf: € 259.500

Meer info: www.boesch.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site