Wajer 77: Buitenaards

spot_img

De boottest van de Wajer 77 is in 2021 uitgevoerd.

Het puur Nederlandse Wajer Yachts is in korte tijd doorgestroomd tot de absolute wereldtop. Wat ooit begon met een relatief bescheiden sloep is uitgegroeid tot een wereldmerk waarin de groten der aarde zich graag laten zien.  Wij voeren met de exclusieve Wajer 77 over de Middellandse Zee van Cannes naar Nice.

Wajer 77

Sprookje

Het verhaal van Wajer begint steeds meer op een sprookje te lijken. Vader Dorus Wajer begon ooit met het bouwen van de Kapiteinssloep. Door goed te luisteren naar de vraag vanuit de markt en het eindeloos verbeteren van details, verfijnde hij de sloep zo ver, dat er uiteindelijk geen betere op de markt te vinden was. In het begin van dit millennium ontwikkelde hij een uniek, snel-varend motorjacht. In de Osprey 37 werden klassieke lijnen gecombineerd met het nieuwste op het gebied van aandrijftechniek, de Volvo Penta IPS aandrijvingen. De zeldzame combinatie van innovatie en excellente bouwtraditie maakte dat de Wajer Osprey 37 in 2005 boot van het jaar werd.

Wajer 77

Care

Zoon Dries Wajer kwam na zijn studie in het bedrijf van zijn vader en kreeg de ruimte voor zijn eigen ideeën. Hij besefte dat een goed merk niet alleen een goede boot bouwt, maar ook een uniek concept uitdraagt. Dries Wajer bedacht dat eigenaren van een luxe jacht verlost willen worden van zorgen over stalling, onderhoud en bevoorrading. Als ze een dag met vrienden varen, willen ze ’s ochtends op een afgetankte schone boot stappen, waarvan de koelkasten prettig zijn gevuld. Als ze geen zin hebben om zelf te sturen moet er een schipper beschikbaar zijn. Wajer regelt dit voor klanten en kan ook zorgen voor het stallen en schoonmaken van de boot. In de zomer werken tientallen jonge schippers bij Wajer op populaire locaties aan de Middellandse Zee. Het Wajer Care-concept sloeg in als een bom.

Wajer 77
Dries Wajer

Iconisch

Gecombineerd met uitstekende marketing werd Wajer een iconisch merk, dat naast talloze ‘Captains of Industry’ ook koning Willem Alexander tot haar clientèle mag rekenen. Internationale sterren als Superbowl winnaar Tom Brady maakten Wajer immens populair aan de andere kant van de oceaan. Daar wordt de Wajer omschreven als de Rolls Royce op het water. Hoewel de vraag het aanbod van de verschillende modellen overtrof, nam Wajer de vraag naar een groter model met een ruimer interieur serieus.

Samen met Sinot Yacht Architecture & design en Naval architect Van Oossanen kwam Wajer uit op een 23,5 meter lange 77 voeter, een weekendboot met het elan van een superjacht. Vanaf de tekening werden er al vijf verkocht en de teller blijft razendsnel oplopen. Grootste uitdaging is om alle jachten op tijd te bouwen en het extreem hoge kwaliteitsniveau te handhaven. Speciaal daarvoor opende Wajer aan het IJsselmeer in Lemmer een nieuwe werf. Naar verwachting zullen daar jaarlijks ongeveer 10-12 jachten van 77 voet worden gebouwd.

Wajer 77

Beste ooit

Vanaf een afstand lijkt de Wajer 77 verrassend veel op de andere jachten van de werf. Ze hebben klassieke lijnen, met een scherpe boeg en tumblehome achterkant. Maar aan de 77 is alles echt XXL. Het zwemplateau, het zonnebed, de Beachclub onder de T-top, het voordek en de ankervoorziening, alles is een maatje of twee groter dan op de 55. De unieke vindingen van de 55 zijn uiteraard op dit model te vinden, vaak verbeterd en altijd gericht op zorgeloos vaarcomfort. Daardoor is er op het concept nauwelijks kritiek mogelijk. Van de grootte van een 77 voeter is prettig dat er vrijwel overal voldoende ruimte is om de mooiste oplossing te kiezen. Dat past naadloos in de traditie van de werf en daarom is de nieuwe 77 misschien wel de beste Wajer ooit.

Wajer 77

Innovatief

Het aluminium jacht zit vol innovaties, die soms beproefd zijn op eerdere modellen, zoals de opblaasbare fenders, die het afmeren met een kleine crew gemakkelijker maken. Andere voorbeelden zijn dekkoeling, een automatisch dak en de elektrisch verstelbare dek lay-out. Voor de aandrijving wordt nog altijd gebruik gemaakt van Volvo Penta IPS aandrijvingen, standaard 3 x IPS 1200, maar in bouwnummer 1 geüpgraded naar 3 x IPS 1350. Deze aandrijvingsvorm is stiller dan traditionele aandrijvingsvormen, maar voor Wajer was dat niet genoeg. Door zwevende interieurbouw en minutieuze geluidsafdichting is de 77 het stilste jacht in haar segment.

Wajer 77

Universum

Voorop is een prachtig weggewerkt, uitklapbaar ankersysteem. Verder op het voordek is een prachtig vormgegeven zitplek rond een tafel. De gangboorden zijn breed en een voorbeeld van de aandacht voor details zijn de speakers met Wajer logo. Voor de immense, gebogen voorruit is een zonnedek. Opvallend zijn de elektrisch in de vaarrichting te openen dakluiken die de stuurman van een verkoelende bries voorzien. Achter de voorruit zijn vier extreem comfortabele stoelen. Bij de stuurpositie zijn twee immense schermen die de indruk geven dat je van daaruit het hele universum kunt besturen. De werking is intuïtief, voor optimaal bedieningsgemak. De hele lay-out is perfect vormgegeven met carbon accenten in de lichte lederen bekleding. Verder naar achter zijn twee tafels met comfortabele lederen banken er omheen, een wetbar, nog meer luxe zitplaatsen en een zonnedek.

Onderdeks word je verrast door de immense stahoogte en het prachtige gebruik van exclusieve materialen. In de boeg is de VIP-hut, met groot Frans bed. In het midden vind je de gastenhut met een queensize en een single bed. De ontbijtbar heeft een mooi uitzicht naar buiten. Achterin is de vijf meter brede eigenaarshut, een vijfsterrenruimte met mooi uitzicht op het water, een sofa en een gigantische natte ruimte. Voor twee man crew is naast de motorkamer een hut. Uiteraard is de keuze van de gebruikte materialen en de indeling verder zelf te bepalen.

Wajer 77

Champions League

De Wajer 77 ademt een vertrouwde, vanzelfsprekende luxe. Nergens is de inrichting of de uitvoering overdone en hetzelfde geldt voor het vaargedrag. De Wajer accelereert geweldig, maar produceert slechts een bescheiden geluid. De boot reageert met speels gemak op de ingezette stuurbewegingen en helt een klein beetje in de bochten over, net genoeg om te voelen dat je beweegt.

Ook op onrustig groot water als de Middellandse Zee is de 77 heerlijk stabiel en zoeft met speels gemak naar de top van dik 37 knopen. Je merkt dat alles op de juiste plek zit, dat elk detail meerdere keren is geëvalueerd, aangepast en verbeterd. De prijs is die van een jacht uit de Champions League van het varen, want de nieuwe Wajer 77 is verkrijgbaar vanaf vijf miljoen euro. Het is bijna niet te geloven, maar klanten staan in de rij om een bouwslot voor een nieuwe 77 in 2023 te bemachtigen. Inmiddels zijn er al 20 contracten getekend, met recht een sprookjesachtig succes.

Wajer 77

Technische Specificaties Wajer 77

Lengte: 23,5 m

Breedte: 5,80 m

Diepgang: 1,80 m

Motorisering: 3 x IPS 1200 of optioneel 1350

Brandstoftank: 4800 liter

Topsnelheid: 37 knopen

Prijs vanaf: op aanvraag

Meer informatie: www.wajer.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site