De boottest van de Cranchi Z35 is uitgevoerd in 2017.
Als je per jaar 300 luxe sportcruisers bouwt, tel je als bootbouwer echt mee. Toch is de naam Cranchi in ons land nog niet erg bekend. De Italianen hebben een range van motorjachten tussen 28 en 78 voet. Epco Ongering testte de stijlvolle Z35, die op de HISWA te water 2017 haar Nederlandse première beleefde.
Mediterraan
Cranchi is een Italiaans familiebedrijf dat al sinds 1870 boten bouwt, de tijd dat er nog niet eens auto’s waren. De werf wordt inmiddels geleid door de vijfde generatie. Het ontwerp van de Z35 is van Christiano Grande, een ontwerper die zijn sporen verdiende bij een ander Italiaanse design bootmerk, Sessa. De ruim 11 meter lange Z35 is een boot met een grote open kuip, die het best gedijt in warme oorden zoals rond de Middellandse Zee. Ook de uitstraling is Mediterraan. Voorop is een mega zonnedek met vier bekerhouders en eigen luidsprekers. Achterop is een buitenmodel zwemplateau gemonteerd. Dit is zo groot, dat je er met gemak een kleine RIB of waterscooter op kwijt kunt.
Gedurfd
Opvallend is de gedurfde, bruin metallic kleur. Het interieur, met grijs leer en teakhout combineert hier echter wonderwel mee. Zoals bij alle sportboten zijn de gangboorden smal. Maar doordat de zeereling naar buiten loopt, heb je toch genoeg ruimte om gemakkelijk naar het voordek te komen. Ook kun je vanuit de kuip door de doorgang in het voorraam naar het voordek.
Design
Binnen in de Cranchi Z35 is verrassend veel ruimte. Het interieur is modern vormgegeven en voelt super degelijk aan. Aan bakboord is een ruime, L-vorige bank rondom een uitklapbare tafel. De stuurboordkant is ingeruimd met een compacte, praktisch ingedeelde designkeuken. Voorin is een ruime hut, er is een ruime natte cel met douche en toilet en achterin is onder de kuip eveneens een verrassend grote hut met tweepersoonsbed. Bijzonder is de afwerking. Dat geldt niet alleen voor het met essen fineer houtwerk, maar ook voor zaken als de softclose kasten, de anti-rammelsluiting van de deuren en de magneten om deze open te houden.
Futuristisch
Buiten is een fijne bestuurdersbank bij een futuristisch, maar ergonomisch uitstekend dashboard. Ook vind je er volop plek op de grote U-vormige bank bij de buitenkeuken. Het achterste deel is gereserveerd voor de motorkamer. De testboot was voorzien van 2 x 260pk D4 EVC-viercilinder commonrail diesels met hekdrive en trim systeem van Volvo Penta. Zodra we de motoren starten valt op dat ze nogal luidruchtig zijn. Stationair produceren ze met de kap dicht 75 dB(A). Volgas meten we dik boven de 90 dB(A).
Instinctief
Met alle hulpsystemen is het wegvaren super gemakkelijk. De Cranchi Z35 reageert direct en is instinctief te sturen. Over trim hoef je al helemaal geen zorgen te maken, want dat doet de boot automatisch. We meten een keurige top van rond de 33 knopen en die prestatie komt mede doordat de Z35 minder dan 8 ton weegt. Op topsnelheid draaien de motoren 3500 toeren en verbruiken 105 liter per motor. Als je economisch wilt varen, moet je terug naar 2800 toeren. Dan vaar je 28 knopen en is het verbruik ‘slechts’ 60 liter per motor, bijna de helft minder dus.
Uitstraling
Kenmerkend is het sportieve, maar tegelijk degelijke gevoel. De Z35 ligt als een blok op het water en toch kun je de boot haaks de bocht door trekken. Voor een jacht met de uitstraling en de afwerking van deze Cranchi Z35 is een prijs vanaf €235.000 ex btw, af werf niet overdreven. De boot is slim ingedeeld, mooi geconstrueerd en op een hoog niveau afgewerkt. Tel daar de uitstekende vaareigenschappen bij en je hebt een goed ontwikkelde sportcruiser die moeiteloos de concurrentie met Engelse en Duitse concurrentie aankan.
Beoordeling:
Cijfer: 7,9
Constructie ****
Comfort & Ruimte ***
Afwerking ****
Ergonomie ****
Vaareigenschappen ****
Prijs / Kwaliteit ***
Technische Specificaties Cranchi Z35
Lengte: 11.70 m.
Breedte 3,53 m.
Diepgang: 1,00 m.
Doorvaarhoogte: 3,40 m.
Waterverplaatsing: 7.250 kg (leeg)
Motorisering: 2 x Volvo Penta D4-260
Prijs: vanaf €285.000
Meer info: cranchi-yachts.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.