DayM8 by Bood: sexy zeilmaatje

spot_img

Deze boottest van de DayM8 by Bood is uitgevoerd in 2018.

Zelf omschrijft bootbouwer Klaas Bood het als een uit de hand gelopen hobby. De bouwer van talloze zeiljachten kon het niet laten om een nieuwe dagzeilboot te maken. Cryptisch werd het DayM8 genoemd, een daymate voor liefhebbers van oogstrelend zeilen.

DayM8

Friese meren

Bouwer Klaas Bood pakte op een lange winteravond een vel papier en begon een dagboot te schetsen. Hij zette het lijnenplan en zeilplan op de “ouderwetse” manier met potlood en strooklat op papier. Vervolgens digitaliseerde zijn zoon Derek de schetsen en rekende alles na op de computer. Hieruit bleek dat het volume in het achterschip een fractie vergroot moest worden en de rest zo kon blijven. Derek studeerde destijds nog, maar is inmiddels als professioneel jachtarchitect werkzaam bij een superjacht ontwerpbureau.

DayM8

Zitcomfort

Zo werd het idee voor de boot een plan en uit het plan ontstond de zin om te gaan bouwen. In de eigen schuur kreeg de nieuwe DayM8 vorm. Het werd een dagzeilboot met beperkte diepgang, vooral geschikt voor Friesland, het IJsselmeer en de Wadden. Om ook in het buitenland te kunnen zeilen is de Daymate trailerbaar. Verdere kenmerken zijn de grote, comfortabele open kuip en de eenvoud in gebruik en onderhoud. Daarom zitten ook alle doorvoeren boven water en dat is slim bij het winterklaar maken. Er kwam een elektromotor voor de aandrijving. Als de accu vol is, ligt de boot altijd klaar voor gebruik.

DayM8

Sexy

De DayM8 is een eigentijds model met klassieke lijnen. De boeg is vrij recht, dat geeft minder weerstand en door de mooie achterkant krijgt de boot een sexy uiterlijk. De casco’s worden met sandwich dek met schuimkern vacuüm injectie bij Hoora gebouwd. Een vacuüm dek scheelt 80 kilo ten opzichte van een handlay-up dek en dat brengt het zwaartepunt mooi omlaag. De romp is van biaxiaal handlay-up laminaat met multiplex schotten. Het interieur is in de romp verlijmd en draagt bij aan de stijfheid. De constructie is prima, de afwerking voldoende. Potdeksel en verschansing zijn bedekt met flexiteek.

DCIM\100MEDIA\DJI_0045.JPG

Zitcomfort

Het gedeelte achter de opbouw beslaat ongeveer de helft van de boot. Daarvan is weer de helft ingedeeld als kuip met zitbanken. De rest is achterdek, de plek voor twee grote opbergruimtes. Het voordek beschikt niet over een ankerluik, daar is de boegspriet bevestigd. Op een zeilboot zit je het grootste deel van de tijd dus is veel aandacht besteed aan het zitcomfort en de bedden. Op een dagboot is een kajuitje een bonus. Het opbouwtje met vier ruime kooien is laag en heeft beperkte kastruimte. Optioneel is er aan stuurboord een toiletje. Dan kun je de opgeklapte trap gebruiken om de kajuitingang af te sluiten. Met een kuiptent en een kacheltje, kun je langer met deze dagboot op pad. Toch blijft het in de eerste plaats een dagboot, die je vanwege het gemak snel even pakt.

DayM8

Carbon versterkt

De rondspant romp heeft een vinkiel met loden bulb en een balansroer. De kielkast is met carbon versterkt. De boot is 7/8 getuigd met 5 mm dikke 1×19 verstaging. Standaard zijn dacron zeilen, maar de testboot had een mylar set, die €3000 aan de prijs toevoegt. De DayM8 is getuigd met een 16,5m2 grootzeil en een 10,5 m2 keerfok. Optioneel kan daar nog een 37m2 gennaker worden gezet. De mast is een gemodificeerd Z-spar profiel dat met epoxy gepoedercoat is. Het beslag is van Lewmar, met lieren in het gangboord en op het kajuitdak.

DayM8
DCIM\100MEDIA\DJI_0045.JPG

Podmotor

De prijs begint zeilklaar bij 59.450, maar dat is zonder motor. Voor de motorisering is keuze uit een 10pk dieselmotor, een 6pk buitenboordmotor in een bun of een vaste, 2 kW elektrische Torqueedo podmotor zoals in de testboot. De podmotor met klapschroef zit net voor het roer. Met een Lithium ion accu is de elektrische aandrijving goedkoper dan met dieselmotor. Je kunt er vier uur onafgebroken mee varen en aan de walstroom is de accu na twee uur weer gevuld.

DayM8

Liefhebbers

Geluidloos en emissievrij varen we met de DayM8naar het Sneekermeer. Bij een snelheid van 8 km/u verbruikt de motor 800 watt, neemt 1200 watt als je 9 km/u wil varen en 1600 Watt bij 10 km/u. Je hebt dus verreweg de beste actieradius bij 8 km/u. Maar het mooist is het om te zeilen met deze sexy liefhebbersboot. Met 27m2 zeiloppervlak aan de wind lijkt de lichte DayM8 niet overtuigd, maar bij 8 knopen wind blijkt deze boot maar een zuchtje nodig te hebben om weg te spurten.

DayM8

Soepel

Helmstok, lieren en blokken zitten allemaal op de logische plek en met de keerfok gaat de boot super simpel en snel overstag. We pakken direct vijf knopen vaart en die snelheid is gemakkelijk, zonder veel concentratie, vol te houden. De helmstok laat zich soepel bewegen en reageert direct, zodat je de boot heerlijk op gevoel kunt sturen. De DayM8 zeilt zoals ze er uit ziet, mooi, strak en met oog voor detail.

DayM8

Beoordeling:

Cijfer 7,4

Constructie****
Comfort en ruimte***
Ergonomie****
Afwerking***
Vaareigenschappen****
Prijs/ kwaliteit***

Technische Specificaties

Lengte:8,50   m.
Breedte:2,35   m.
Diepgang:1,15   m.
Waterverplaatsing:1.350 kg leeg
Kielgewicht500 kilo (40 % ballastaandeel)
Motorisering:9,9pk diesel, 2 kW elektro
Grootzeil ad wind27 m2: grootzeil 16,5m2 + fok 10,5m2
Gennaker of spinnaker37 m2
Prijs vanaf:€ 59.450
Meer info:www.bybood.nl

Meer info: bybood.com

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site