Rebel 580: Feestelijk varen op zijn Amerikaans

spot_img

Deze boottest van de Rebel 580 is uitgevoerd in 2020.

De Rebel 580 is voor boten-liefhebbers een ongewone boot. Rechthoekig, hoog en overzichtelijk. Dat maakt pontonboten in de USA enorm populair, waar we in ons land er altijd een beetje vreemd tegenaan kijken, onterecht. Zoals ze in Amerika zeggen: Pontoon boats: ‘value for money’. Je krijgt dus een hoop boot voor je geld. Reden om de Rebel 580 opnieuw te belichten.

Rebel 580

Licht

Eigenlijk zijn alle pontonboten gebouwd op twee of drie slanke drijvers. Meestal zijn deze van aluminium of van kunststof en bij de water-verplaatsende types soms van staal. Boven op de drijvers is een frame met motorsteun gemaakt en een vlakke vloer. Rondom is van aluminium een hekwerk gemaakt om het zo licht mogelijk te laten zijn. Vervolgens kun je de boot indelen zoals je wil. Standaard is er een comfortabele stuurplek en meestal zie je twee of drie L-vormige fauteuils voor de mede opvarenden. Door het gebruik van zoveel lichte materialen is een lichte motor vaak al genoeg om de boot in plané te brengen.

Rebel 580

Rebels

De Rebel 580 heet Rebel omdat het een beetje een rebelse boot is. Het uiterlijk van deze pontonboot is anders dan anderen en het merk is daar duidelijk trots op. De aanduiding 580 slaat op de lengte, er zijn ook Rebel modellen van 4 meter 50 en 7 meter 50 lang. Mocht je extra drijfvermogen willen, dan is als optie een extra tube in het midden verkrijgbaar.

De twee drijvers en het frame zijn van aluminium, simpel maar degelijk in elkaar gezet en de vloer in het aluminium bodemframe is van kunststof. Bij veel andere merken worden hiervoor underlayment houtplaten gekozen, met vinyl afgeplakt en dan is niet meer zichtbaar wat eronder zit. Hout kan echter onder een afgesloten laag gaan rotten. Daar heb je op de Rebel met 100 % kunststof vloer geen last van. De bedrading is netjes verwerkt en loopt door buizen onder de vloer. Daarmee ben je veel minder kwetsbaar voor storingen in het elektrische systeem zoals de standaard radio, de verlichting en het contact met de buitenboordmotor.

Rebel 580

13 m2 bootoppervlak

Pontonboten zijn echte comfortboten met de uitstraling van een Amerikaanse huiskamer. Alles draait om het comfort van lekker zittende banken, van de grote hoeveelheid ruimte om je heen en om plekken om drankjes koel en onder handbereik te hebben. De koelkast is een optie, maar de radio met ver boxen is standaard. De banken voorop hebben schuine rugleuningen zodat je daar relaxt in de zon kunt zitten. De afwerking is eenvoudig op dit soort boten. Het plastic tafelblad tussen de banken is een voorbeeld van de basale afwerking, de keerzijde van de lichte, betaalbare boten. De stuurplek is duidelijk voor de baas. Je zit als op een troon en hebt duidelijk de leiding aan boord.

Het dashboard is simpel, maar doeltreffend. En je merkt al heel snel dat je met zo’n lichte boot makkelijk snelheid maakt. Deze Rebel zal nooit steigeren, gaat soepel door de bochten en is verrassend gemakkelijk te varen. Aan boord kun je met 13 vierkante meter oppervlak een klein feestje geven en de anderhalve meter regel is met zoveel ruimte ook geen probleem. Leuk is dat je vier toegangsdeuren hebt zodat je ook makkelijk op en afstapt. Achterop is een zwemtrap, belangrijk op zo’n genietboot want die biedt een geweldige plek om vanaf te duiken.

Rebel 580

Brede deuren

Motorisering is mogelijk tot 90 pk. Daarmee kun je dik 50 km/u halen. Bij de geteste Rebel is een Mercury van 40pk aan de spiegel gehangen. Die brengt je mooi in plané en ligt een vaarbewijsvrije top van rond de 20 km/u onder handbereik. Het is opvallend hoe gemakkelijk de boot te manoeuvreren is. Als je een beetje rekening houdt met de wind, kun je de Rebel op de centimeter parkeren. Handig is ook dat je de stootwillen gemakkelijk aan de relingen vastknoopt en daar kun je bijvoorbeeld ook gemakkelijk een kano of surfboard aan hangen. Een ander pluspunt is dat je de boot door de brede deuren aan vier kanten op- of af- kunt, zelfs met een koelbox of een SUP-board in de handen. Aan boord is ruimte genoeg om alles mee te nemen. Afgedekte opbergruimte is er alleen onder de drie banken.

Rebel 580

Feestboot

De Rebel 580 pontoon is echt een boot voor party-animals, mensen met veel vrienden die in de zon een varend feestje in Amerikaanse stijl willen geven. Het is een makkelijk te varen model met een overdaad aan ruimte en comfort, maar vrijwel zonder onderhoudszorgen. De prijs van deze Rebel 580 begint bij €16.475 en die prijs is compleet met bimini, radio en luxe bekleding, maar exclusief de motor. De Mercury 40pk kost een kleine 7 duizend euro. Helemaal compleet en zonder zorgen over onderhoud vaar je met deze fijne feestboot dus weg voor minder dan de prijs van een basale vijf meter sloep. Dat maakt het onbegrijpelijk dat je niet veel meer pontonboten zoals de Rebel 580 ziet.

Rebel 580

Technische gegevens:

Lengte (m.)5,80
Breedte (m.)2,28
Diepgang (m.)80 cm
Waterverplaatsing (kg.)950 ex motor
Motor pk (kW)25-90 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)16,475 ex motor, getest ca. €25.000
Meer informatie:www.beekmanwatersport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site