Saxdor 320 GTO: Briljante veelzijdigheid

spot_img

De boottest van de Saxdor 320 GTO is in 2021 uitgevoerd met 1 x 300 pk Mercury.


Het lijkt alsof alles dat de Finse ontwerper Mattila aanraakt, verandert in goud. Het genie achter de merken Axopar, Paragon, Aquador en XO, kwam in maart 2020 met een nieuw merk, SaxdorYachts. De introductie deed de grond onder de gevestigde botenmerken schudden. Saxdor boten bleken betaalbaar, sexy, en slim. Ook waren ze gezegend met veel kwaliteiten van de oudere merken. Dat de Saxdor werf niet stil zit, blijkt na het succes van de 200 uit de snelle introductie van een grotere Saxdor, de 320. Deze zag vorig jaar het levenslicht in de GTO versie en is sinds dit voorjaar in Nederland verkrijgbaar. Deze 32-voeter krijgt drie varianten op dezelfde basis.

Saxdor 320 GTO

Multinationaal

Italiaans design, Duitse degelijkheid, Amerikaanse functionaliteit en Franse prijzen hebben Sakkari Mattila altijd aangesproken. Deze GTO is een mooi voorbeeld van zijn multinationale aanpak. Focus ligt op een betaalbare combinatie van comfort en vaarkwaliteiten. De romp van de 2650 kilo wegende boot is met dubbel getrapt onderwaterschip zo ontworpen dat deze supersnel accelereert en droog vaart. Er zijn veel technische vindingen toegepast, die uniek zijn in de markt. Regelrecht briljant is de extreem lichte kajuit, die qua indeling en licht uniek is in de jachtbouw. Ook het dekplan met de uitklapbare zijkanten en de lekkere doorloop maken van deze Saxdor weer een uitblinker. Fijne kwaliteitsdetails zijn de LED lichtjes in de bekerhouders, het informatieve walstroompaneel aan de buitenkant van de T-top en de manier waarop het Saxdor logo in het frame van de T-top is verwerkt.

T-Top

Zijdezacht

Saxdor boten worden onder Finse supervisie in Polen gebouwd. Het ontwerp is van het Sloveense J&J design, een designstudio van twee getalenteerde broers. Japec en Jernej Jakopin werden wereldberoemd door de efficiënt gebouwde Bavaria jachten, de fraaie Azimut’s, het milieuvriendelijke Greenline en de hoogwaardige Shipman zeiljachten. De constructieve bouwkwaliteit van de Saxdor is over het algemeen goed, maar in de afwerking waren een paar kritiekpuntjes. Dan hebben we het over kitranden en een paar oneffenheden in de gelcoat van het dak. Maar wat belangrijker is: de boot is oersterk gelamineerd met een polyester frame in de bodem en een stalen frame voor de T-topconstructie.

Saxdor 320 GTO

Klapbaar

Opvallend is dat de beide zijkanten van de boot aan beide zijden elektrisch open kunnen klappen. Vlak bij de motor vergt dit een enorme constructieve stijfte, die in dit model met ruime marges is doorgerekend. Dat zou betekenen dat de 320 vrij zwaar is, maar de boot weegt leeg slechts 3603 kg, dat valt voor een dik 11 meter lange boot mee. Het geheim zit in de sandwichconstructie die sterk en toch licht is. Samen met het mooi gevormde onderwaterschip staat het garant voor een zijdezachte glijvaart.

Saxdor 320 GTO

Veelzijdig

Opvallend aan de buitenzijde van de GTO versie is de moderne boeg. Voorop is een slim ankersysteem en is een ruim en comfortabel zonnedek boven op de kajuit. Deze is extreem licht en aantrekkelijk. Aan Stuurboord van et ruime Franse bed is een natte ruimte met toilet en design wastafel. Boven de kajuit vormt de voorruit samen met de fraaie T-top een vloeiend geheel. Bekijk je de boot van achter dan lijkt het alsof er drie rijen van drie stoelen als in een stadsbus achter elkaar staan. Het geheel is echter veel veelzijdiger. Onder de T-top vind je de ruime stuurplaats met ernaast twee net zo comfortabele stoelen. Aan de achterkant hiervan is een wetbar met kookplaat, wasbak en koelgelegenheid. Meer naar achter is opnieuw een driezitsbank, maar de rugleuning hiervan is omkeerbaar.

Saxdor 320 GTO

Speeltjes

Achterop dit 9,69 m lange jacht zijn weer drie zitplekken. Door het omklappen van de rugleuning ontstaat hier een enorm zonnebed. Om de kuip achterop nog verder te vergroten zijn de achterste delen van de boorden uitklapbaar, zodat er een enorm loungeplateau ontstaat. Fijn is de ruime doorloop langs de zitgedeeltes in het midden van de boot. Aan alle kanten zijn dikke kikkers op de potdeksels geplaatst. Overal zijn keurige hekjes zodat je niet overboord valt en ook zijn er goede handrelingen bij het zonnebed boven de kajuit. De vloer is belegd met foam, dat voelt lekker aan de voeten. Onder het zonnedek achterop is een mooie grote kist om de waterspeeltjes in op te bergen.

Saxdor 320 GTO

Sportief karakter

Aan de achterzijde worden de motoren relatief ver naar binnen geplaatst. Er is keuze uit Mercury motoren van 1 x 300pk 2 x 225pk tot maximaal 2 x 300 pk. De testboot was voorzien van de enkele 300 pk Mercury, een heerlijke moderne 4,6 liter V8. Bij het wegvaren merk je dat de motor extreem stil is. Je kunt heel langzaam varen en dankzij de fly-by-wire gashendel ook razendsnel gasgeven. De GTO draait gemakkelijk en is zonder problemen de juiste kant op te dirigeren. Mochten wind en stroming een grote rol spelen, dan kun je met de boegschroef simpel corrigeren. Als je ineens naar volgas gaat, merk je dat deze 32 voeter met een enkele motor relatief ‘underpowered’ is.

Saxdor 320 GTO

Kurkdroog

De Saxdor 320 GTO versnelt goed, maar met dubbele motoren zal het sportieve karakter beter tot zijn recht komen. De topsnelheid ligt op ongeveer 65 km/u. Met de dubbele 300 pk motorisering kom je uit rond de 90 km/u. Je merkt goed dat de boot stijf is en geen enkele moeite heeft met de golven op het Markermeer. Je vaart kurkdroog en met maximale controle. Toch is het geen saaie boot, want de uitstraling zorgt dat iedereen op het water omkijkt als je fluitend met 60 km/u voorbij vaart. Dat is mede te danken aan de fraaie lijnen, gecombineerd met de briljante veelzijdigheid.

Saxdor 320 GTO

Slim en bijzonder

De prijs van de Saxdor 320 GTO met 1 x 300 pk Mercury begint bij €116.595 en dat is een uitstekende prijs voor een goed geconstrueerde veelzijdige boot met prima vaareigenschappen. De GTO is mooi ontworpen een slim ingedeeld. Dat maakt het een bijzondere boot waarmee je zowel op ruim water als op kanalen en meren uitstekend voor de dag komt.

Saxdor 320 GTO

Technische gegevens Saxdor 320 GTO

Lengte (m.)10,28
Breedte (m.)3,10
Diepgang (m.)80 cm
Waterverplaatsing (kg.)3603 (volledig beladen 5300)
Motor pk (kW)300 – 2 x 225- 2 x 300 pk
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 116.595
Meer informatie:www.hollandsport.nl

Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site