Deze boottest van de Zeelander Z55 is uitgevoerd in 2018.
Ons land heeft een geweldige reputatie op het gebied van grote superjachten, maar ook kleine werven manifesteren zich nadrukkelijker op de markt van de exclusieve jachten. Een voorbeeld is Zeelander, dat met de Z55 een klassiek gelijnd mini-superjacht lanceerde.
Stijlkenmerken
Wie naar de Z55 kijkt, ziet onmiddellijk dat het een bijzonder jacht is. Nergens is voor een gemakkelijke oplossing gekozen. Alle lijnen verlopen rond en zijn dus lastig te maken. Liefhebbers vinden de Zeelander meer een kunstobject dan een boot, met alleen een elegante mix van klassiek en modern. Stijlkenmerken als tumblehome en flare, vormen samen met de laatste technische ontwikkelingen en materialen een soepele combinatie. Dat wordt benadrukt door de twee rijen van drie verticale patrijspoorten aan beide kanten die perfect harmoniëren met de drie verticale motorkamer ventilatieopeningen. Het rvs relingwerk is laag, maar op weg naar het voordek kun je overal een degelijke reling vastpakken. Opvallend is dat alle dikke buizen zijn voorzien van het Zeelander logo.
Deskundigen
Voor de Z55 heeft de werf uit Groot-Ammers een leger aan deskundigen aan laten rukken. Een van hen is ontwerper Cor D. Rover, die eerder superjachten ontwierp voor onder andere Hakvoort, Benetti en Azimut. Het eveneens Nederlandse Van Oossanen Naval design tekende het onderwaterschip. Zij worden wereldwijd gezien als de beste op dit gebied. De indeling van dit puur Nederlandse topproduct is origineel. Als de spiegel is opengeklapt, ontstaat achterop een groot zwemplateau, dat als de boot met de spiegel naar de kade is afgemeerd, ook als loopplank kan dienen. Je kunt de boot ook door een van de kluisdeuren in de zijkant van de romp betreden. Het superzware scharniersysteem verraadt de bouwkwaliteit. Ook bij de constructie, met het vacuüm injectiesysteem en vinylesterhars is gekozen voor degelijkheid.
Tendergarage
Achter in de kuip zijn vier losse banken rond tafel een tafel geplaatst. Meer naar voren is een gezellige bar met drie barkrukken. Vanuit de kombuis kun je door een groot raam, dat elektrisch kan zakken, drankjes en hapjes aangeven. Onder de kuipvloer vind je de motorruimte met plek voor twee Volvo Penta IPS-systemen. Opvallend is de plek van de tendergarage. Deze is niet bij de spiegel, maar vind je achter een grote verdekte deur aan de bakboord zijkant van de boot. In de garage past een Williams tender van 2,80 m, die simpel te water kan worden gelaten.
Aanpasbaar
In het interieur verlopen alle lijnen eveneens rond. Voor de kombuis is een rondzit om een klapbare tafel. Achter het dashboard zijn twee geveerde stuurstoelen achter een verticaal geplaatst stuur. Jammer is dat de stuuropstelling in de testboot ergonomisch niet ideaal was. Maar in een jacht als dit kun je dat natuurlijk laten aanpassen. Vier voorramen met ruitenwissers bieden goed zicht en door de zijramen aan beide kanten en de glazen pui heb je rondom perfect uitzicht. De betimmering is uitgevoerd met blond eikenhout, er is wit leer voor banken en stoelen gebruikt en dat totaal geeft een chique ambiance. Boven de stuurplekken is een groot schuifdak.
Breed en herkenbaar
Een ronde trap leidt naar benedendeks. Daar tref je een hut met stapelbed aan stuurboord en een luxe VIP-hut met ernaast toilet- en doucheruimte voor de gasten. De gehele breedte onder de salonvloer wordt gebruikt voor de eigenaarshut. Deze heeft een gescheiden doucheruimte en een eigen toilet. Door de drie verticale patrijspoorten heb je vanaf de toilettafel een prachtig zicht op het water. De ruimte boven het bed is enigszins beperkt, maar de stahoogte aan de entreekant zorgt dat de hut zeker niet benauwd oogt.
Jolletje
Het jacht is bijna 17 meter lang, maar voelt door het goede zicht rondom compacter en vaart gemakkelijk. In de haven is de boot met de IPS-joystick als een jolletje op de plek te manoeuvreren. Op zee gedraagt de boot zich alsof deze op rails is gemonteerd. Je voelt geen rammel en hoort geen kraak. Fijn is de (optionele) Seakeeper, die de metershoge golven aardig neutraliseert. In de kleinste uitvoering met IPS 950, is de top 32 knopen. De grootste uitvoering met IPS 1350 is berekend op 42 knopen. De testboot was voorzien van IPS-1050 aandrijvingen, waarmee een top van 36 knopen haalbaar is. De Zeelander Z55 wordt gekenmerkt door uitstekend vaargedrag en een zeer mooi design. Met een vanafprijs van €2.245.000 ex btw is geen boot voor de massa, maar wel voor mensen met het budget voor exclusieve stijlobjecten.
Beoordeling de Telegraaf
Cijfer 8,8
Constructie *****
Comfort & Ruimte ****
Afwerking *****
Ergonomie ***
Vaareigenschappen *****
Prijs/Kwaliteit ***
Technische Specificaties Zeelander Z55
Lengte: 16,95 m.
Breedte: 4,95 m.
Diepgang: 1,31 m.
Waterverplaatsing: 24.000 kg
Motorisering: 2 x 800 pk Volvo Penta IPS 1050 diesel
Prijs standaard vanaf: €2.245.000, ex btw ex opties.
Zoals getest: € 2.615.994,90 ex btw. €3.165.353 incl. btw
Meer info: www.zeelander.com
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.