De boottest van de Van Zutphen 500 retro is in 2018 uitgevoerd met een 40 pk buitenboordmotor.
Bij veel budgettair aantrekkelijke sloepen hangt een buitenboordmotor aan de spiegel. Voordelen zijn de voordelige aanschaf en het gemakkelijke onderhoud. Verrassend wordt het als een ranke tender met 50 pk kan worden uitgevoerd, zoals de van Zutphen 500 retro.
Oude naam
In het Groene Hart van Nederland is rond de Nieuwkoopse Plassen de naam Van Zutphen bekend van de werf, die sinds 1784 in Woerdense Verlaat was gevestigd. Meer dan tweehonderd jaar lang werden hier pramen gebouwd, die lokale boeren en rietsnijders konden kopen of huren. Watersportbedrijf Slikkendam werd de eigenaar van het werfterrein en besloot de naam Van Zutphen te gebruiken voor de lancering van een eigen lijn van polyester en aluminium tenders. Op dit moment zijn er vier modellen. De geteste 500 retro is de klassieke versie van de Van Zutphen 500 en heeft een speciale romp- en dekkleur, luxe buiskap, diverse rvs-details en speciale kunstleren bekleding, zelfs op het dashboard.
Rank maar stabiel
De zelflozende Van Zutphen 500 heeft een relatief smalle romp, want op een lengte van 5 meter is de boot slechts 1 meter en 85 centimeter breed. Vergelijkbare sloepen en tenders hebben vaak een breedte van meer dan 2-2,25 meter. Een ranke boot is vaak instabiel, maar dat is bij de 500 retro beslist niet het geval. Bij het instappen blijft de boot vlak en dat komt door de vorm van het onderwaterschip. Voorin is de boot smal en aan de achterzijde het breedst. De motor bevindt zich tussen twee brede achterste delen van de romp in. Donkere kabelaring geeft de overnaadse tender een stoer accent.
Licht
In de smalle vaartjes rond de Woerdense Verlaat merk je dat een geringe breedte voordelen heeft. Moeiteloos passeren we brede kraanboot van Natuurmonumenten en de bootjes van andere watersporters. De in Polen gebouwde, maar in Nederland afgewerkte tender weegt (zonder motor) slechts 400 kilo en is mede door de geringe breedte gemakkelijk trailerbaar. De constructie is netjes uitgevoerd en keurig afgewerkt. Achterin is op de bestuurdersbank plek voor twee. In het midden zijn kleine opstaptreden en voorin vind je plek voor vier kinderen of twee volwassenen rond een kleine tafel. Dan merk je dat smal ook nadelen heeft, want je raakt snel de knieën van de andere opvarenden. Van de U-bank kun je met vulstukken ook een zonnebed maken. Er zijn vier nette opbergmogelijkheden en het zitcomfort is overal goed. De buiskap valt ingeklapt over de breedte van de boeg.
Gewillig
Aan de spiegel van de testboot hangt een 40pk buitenboordmotor, maar er is keuze van een 9.9 tot zelfs een 50pk. Een groot vermogen maakt een lichte boot soms onrustig, maar hier is dat niet het geval. Je kunt met 6 km/u heerlijk kalm varen en dan hoor je vrijwel geen motorgeluid. Voor de draaicirkel heb je amper 12 meter nodig. Achteruitvaren is gemakkelijk, want de boot is gewillig en uitstekend te controleren. Als je het gas opentrekt, steigert de boot even, maar trekt direct daarna vlak, zonder te hoeven trimmen. Op topsnelheid van 38 km/u vaart de boot super steady en reageert direct op het roer. In alle opzichten toont deze tender zich volwassen. Dat blijkt ook uit het feit dat de boot voldoet aan de eisen voor een bijboot in de beroepsvaart. De prijs begint zonder motor bij €8.950 of €12.230 voor de retro editie. Tel daar ongeveer €3.000 (9.9 pk) tot ca €7.500 (50 pk) bij op voor de motor en je vaart voor minder dan €15.000 in een vlotte en aantrekkelijke gezinstender.
Beoordeling:
Cijfer 7,3
Constructie ***
Comfort & Ruimte ***
Afwerking ***
Ergonomie ***
Vaareigenschappen ****
Prijs/Kwaliteit ****
Technische Specificaties
Lengte: 5,00 m.
Breedte: 1,85 m.
Diepgang: 0,25 m.
Waterverplaatsing: 400 kg
Motorisering: 9.9-50pk outboard
Prijs vanaf: €8.950
Meer info: www.vanzutphenbootbouwers.nl
Deze boottest kan eerder (gedeeltelijk) zijn geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.
Met de Van Zutphen 500 retro sloep in de elektroversie is ook een impressie van de vaarroute Nieuwkoopse Plassen gemaakt.