VanVossen 595: Gelikte grachtentender

spot_img

De boottest van de VanVossen 595 is in 2021 uitgevoerd met een Honda 30 pk in de bun. De genoemde prijzen zijn van dat jaar.

Een van de succesvolste sloepen- en tenderwerven ligt in het Overijsselse Steenwijk. Op de werf van Michiel van Vossen worden jaarlijks rond 180 nieuwe aluminium boten afgeleverd. Epco Ongering testte de VanVossen 595, een instapmodel, dat speciaal is gemaakt voor het rustig varen door grachten en over meren of rivieren.

VanVossen 595

Innovaties

VanVossen is een modern bedrijf dat niet alleen aluminium boten bouwt, maar voortdurend ook bezig is met innovatie van onderdelen en accessoires. Omdat het concept van de VanVossen tenders in de basis klopt kan nu aandacht worden gegeven aan details.

Zo gebruiken ze een echt waterdicht schakelpaneel met piezo techniek. Daarnaast is voor alle boten hetzelfde fraaie dashboard met praktische telefoon- en bekerhouders beschikbaar. Verder zijn de fraaie brugbestendige neerklappende vlaggenstok en de contactloze stroomverbinding voor het toplicht voorbeelden van hun innovaties.

VanVossen 595

Grachtenboot

Het VanVossen concept begint met een door Michiel van Vossen met de computer ontworpen tender. Uit het daaruit volgende ontwerp worden de aluminium onderdelen extreem precies en efficiënt gesneden. Het laswerk is een kwestie van nauwkeurig werken, want alle onderdelen zijn al op de tekentafel van VanVossen als een bouwpakket van platte legosteentjes op de juiste plek geplaatst. Bij de constructie zijn onderdelen zoals de banken belangrijk voor de stijfheid en degelijkheid. Zonder sprayrails is dit model niet echt bedoeld voor snel-varen. Voor dat doel ontwikkelde VanVossen de tender 600. Toch kan de 595 door haar goede onderwaterschip en met voldoende vermogen planeren. Dat de boot tegen een stootje kan en gemakkelijk vaart, blijkt wel uit de populariteit bij verhuurders. Deze rusten de 595 uit met een Honda 8 pk in de bun, maar zelfs deze moet worden begrensd. Anders varen de huurders gemakkelijk te snel.

Lange lijst

VanVossen tenders worden in principe in blank, 4 mm dik aluminium uitgevoerd. Aan de buitenzijde hebben ze een dikke rubberen stootrand, de bun is relatief smal en naast de bun zijn doorstappen naar het zwemplateau. Standaard zijn de boten sober uitgevoerd, maar de optielijst is lang en goed voorzien. Zo kun je de kale VanVossen 595 optioneel voor €1,825 met folie laten beplakken (wrappen om deze grachtentender er gelikt uit te laten zien. Andere opties zijn antislip op de kuipvloer, Esthec op de dekken en tafel, een softtop (lage buiskap) met tussenwand, zonnedek, bimini, luxe kussens met ruit, bluetooth audio, verlichting, Stazo slot en een 12V stopcontact. Erg goed is dat de boten standaard zijn uitgevoerd met Perko sloten op de luiken en dat deze zijn voorzien van gasveren.

Ruimte

De kuip is zelflozend, wat hoort bij een onderhoudsarme boot. Bij de afwerking zijn scherpe kantjes en andere details weg=geslepen. De VanVossen 595 heeft vier stevige bolders en besturing met monokabel en een 55 cm ø stuurwiel. Op het bescheiden zwemplateau is een rvs zwemtrap standaard. Omdat de kuip zelflozend is en de banken hoge rugleuningen hebben, is de zit relatief laag. Voordeel is dat de doorvaarthoogte is beperkt tot 97 centimeter. De afwerking is eenvoudig, maar de gewrapte romp maakt dat de tender er bijzonder uitziet.

VanVossen 595

Stil

Als je opstapt voel je dat de VanVossen 595 enorm stabiel is. Je kunt met 100 kilo op het brede potdeksel gaan staan zonder noemenswaardige helling. Ook is fijn dat je in de met traanplaat beklede kuip veel ruimte hebt, zodat je met acht man aan boord toch nog allemaal je benen kwijt kunt. Voor op de riante opstaptreden zijn ook kussens beschikbaar, zodat je nog meer zitruimte hebt. In de ruime bun van de testboot huist een Honda BF 30. De bun is aan de binnenzijde geïsoleerd zodat de 552 cc driecilinder viertakt bijzonder stil en trillingsarm zijn werk kan doen. Ook is de uitlaat verbonden met een slang zodat de uitlaatgassen de verbrandingslucht niet verstikken. De boot stuurt goed en is dankzij een doorontwikkeld onderwaterschip koersvast.

Geen vaarbewijs

Voor de draaicirkel heb je aan twee lengtes (ca. 12 m.) genoeg. Zowel bij het achteruitvaren als bij het manoeuvreren luistert de tender goed naar het stuur. Als je accelereert, stijgt de neus wat, maar zodra je planeert trekt deze weer vlak. Trimmen is dus eigenlijk niet nodig. De topsnelheid met deze motorisering ligt rond de 30 km/u. Meest verkocht is buiten de versie met de 20pk Honda. Daarmee ligt de top rond de 20 km/u, zodat nog net geen vaarbewijs nodig is. De prijs van de kale boot zonder motor begint bij €17.950. Met Honda 8 pk ben je 21.450 kwijt. Kies je voor een elektrische versie met 4 kW Torqeedo, accupakket en lader, dan begint deze rond €28.000.

VanVossen 595

Uitlenen

In de geteste uitvoering met 30 pk Honda, kussens, buiskap, wrap, antislip en verlichting, komt de VanVossen 595 rond de €33.000 uit. Daarvoor krijg je een doorontwikkelde, goed varende ruime tender met een vrolijke no-nonsense uitstraling. Dat de boot stevig is uitgevoerd, maakt dat je deze af en toe met een gerust hart aan de kinderen of de buren kunt uitlenen.

VanVossen 595

Technische Specificaties VanVossen 595

Lengte: 5,95 m.

Breedte: 2,15 m.

Diepgang: 0,28 m.

Doorvaarhoogte: 0,97 m

Waterverplaatsing: 525 kg excl. motor

Motorisering: 8-40 pk outboard, 4kW elektrisch

Prijs vanaf: € 17.950 excl. motor

Meer info: www.vanvossentenders.nl

VanVossen 595

Deze boottest is (gedeeltelijk) eerder geplaatst in Yacht Vision Magazine, de Telegraaf Vaarkrant, de Telegraaf VRIJ, Watersport-tv.nl, Honda Marine Magazine en/of Botentekoop Magazine.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site