R.I.B. Line 4.7 Premium: Elegant en welgemanierd

spot_img

De R.I.B. Line boten van Conrad Pischel zijn in Nederland niet erg bekend, maar in Duitsland des te meer. Dat heeft alles met de toepassing op superjachten te maken. Tussen het fonteinkruid op het Eemmeer testte Epco Ongering Pischel’s R.I.B. Line 4.7 Premium met 60 pk Mercury aan de oerdegelijke spiegel.

x

Seinvlaggen

De tamelijk exclusieve R.I.B.’s van Conrad Pischel zijn te herkennen aan het logo met drie seinvlaggen van de letters R, I en B, de afkorting voor Rigid Inflatable Boat: opblaasboot met harde bodem. De opblaasboten zijn elegant gelijnd en enorm degelijk gebouwd. Zo zijn ook de tubes van de R.I.B. Line 4.7 Premium gemaakt van hypalon, de beste neopreen soort. Vanwege transporteerbaarheid zijn de tubes aan de achterzijde en op de boeg zo kort mogelijk gehouden. Belangrijk zijn de solide plaknaden, de achilleshiel van veel andere opblaasboten.

Avontuurlijk

De rompen van de Pischel Rib’s zijn Duits degelijk handlay-up gelamineerd en kunnen dus tegen een stootje. Bij de test werd de constructie zelfs beoordeeld als uitmuntend. Daarbij is de R.I.B. Line 4.7 Premium doordacht ingedeeld, een gevolg van Pischel’s ervaringen en die van zijn klanten uit avontuurlijke tochten. De kuip is vanzelfsprekend zelflozend en als passagier heb je veel goede plekken om je vast te houden. Erg fijn is de bovengemiddelde grote opbergruimte van de R.I.B. Line 4.7 Premium. Verder is er de mogelijkheid om de compleet uitgeruste boten verder aan eigen wensen aan te passen. De motorisering loopt tot ongeveer 80 pk. Mooi is dat de motor vrij ver binnen de tubes is ingebouwd.

Excentrisch

Helemaal voorin de R.I.B. Line 4.7 Premium vind je een ruim kussen boven een forse opbergplek. Deze plek is op zich te klein om te liggen, maar deze boot heeft even verderop een mooi zitje voor de stuurconsole. Met een vulstuk is dus ook op deze bescheiden RIB een volwaardig zonnebed te maken. De stuurpositie is excentrisch aan stuurboord geplaatst en dus ga je over de bakboordkant naar het voorste deel van de boot. Verder is de stuurplek tamelijk ver naar achter geplaatst en sober uitgevoerd. De rugleuning is naar achter om te klappen zodat ook daar een plek om te liggen ontstaat. Bovendien kom je zo gemakkelijk naar de motor of de in de spiegel geïntegreerde zwemtrap.

x

Elegant

De compacte R.I.B. Line 4.7 Premium is bij het varen stabiel en beschikt met vier grote luchtkamers over een buitenproportioneel groot drijfvermogen. Daarom wordt dit model in Duitsland ook gebruikt door de Kustwacht en de Reddingsbrigade. Het goede onderwaterschip maakt van de 4.7 Premium geen gooi- en smijtbak, eerder een elegant cruisende comfort-boot. Maar met de 60 pk 1000cc viercilinder Mercury aan de spiegel kun je goed uit de voeten en spring je als een hinde over de golven. Ook op onrustig water draai je gemakkelijk korte bochten. De topsnelheid ligt rond 60 km/u. Het valt op dat deze RIB als een welgemanierde edelman over het water zoeft. Altijd beheerst, goed aangekleed en nooit uit de band springend.

x

Investering

Met een prijs van nog geen €15.000 zonder de motor is deze Pischel R.I.B. Line 4.7 Premium niet echt goedkoop. Voor de set zoals we hebben gevaren moet je een bedrag van rond de €25.000 neertellen. Toch is het een goede investering, want de boot is geweldig geconstrueerd en heeft een vaargedrag waar je een leven lang plezier van kunt hebben. Bovendien is deze oerdegelijke Zeemans-Rib door het mooie onderwaterschip en de degelijke bouw gemakkelijk trailerbaar.

Disclaimer

De boottest van de Pischel R.I.B. Line 4.7 is uitgevoerd in 2019 en delen van deze test kunnen (deels) eerder in andere media zijn gepubliceerd. Alle genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk daarom voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de producent of dealer. Zie hiervoor het infoblok onder deze test. HIER is een overzichtstest met twee andere populaire RIB’s van Conrad Pischel op deze site te vinden.

(c) R.I.B. Line

Cijfer 8,4

Scorebord:

Constructie*****
Comfort & Ruimte****
Ergonomie****
Afwerking****
Vaareigenschappen****
Prijs/ Kwaliteit****
x

Technische Specificaties

Lengte o.a.:4,95 m.
Breedte:2,35 m.
Diepgang:0,45 m.
Waterverplaatsing290 kilo
Motorisering:30-80 pk outboard
Prijs:€14.422 ex motor, €23.161 compleet met 60 pk Mercury
Meer info:www.xo-boats.nl of www.ribline.de

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site