Wiericke 580: uniek en stijlvol

spot_img

De Reeuwijkse Plassen zijn bekend vanwege het mooie landschap in het hart van de Randstad. Het is dan ook niet verwonderlijk dat aan de oever van dit plassengebied sloepen worden gebouwd die goed harmoniëren met het vaargebied. Van der Wolf Jachtbouw bouwt sinds een paar jaar de Wiericke sloepen, net onder de zes meter en verkrijgbaar in verschillende versies. Epco Ongering testte op een koude oktoberdag in Reeuwijk de gladde mahoniehouten Wiericke 580.

Disclaimer

Deze boottest is uitgevoerd in 2002 en kan in een andere vorm ook in andere media zijn gepubliceerd. Genoemde specificaties, prijzen en uitvoeringen zijn van het moment van testen. Kijk voor actuele prijzen en uitvoeringen op de website van de dealer. Zie het informatieblok onder de test.

Algemeen

De naam Wiericke is afkomstig van het riviertje tussen de Hollandse IJssel en de Oude Rijn in de buurt van Hekendorp, waar Jeroen van der Wolf zijn werf begon. Een aantal jaren geleden is het bedrijf naar Reewijk verhuisd, waar is begonnen met het bouwen van de Wiericke sloepen op basis van door Derk van Dieren ontworpen en in Turkije geproduceerde rompen. Het door ons geteste exemplaar had een gladde mahoniehouten romp, maar de 580 is ook met een overnaadse polyester of overnaadse mahonie romp verkrijgbaar.

Mahonie

Eén van de bijzonderheden van het geteste schip is de wijze waarop de 18 mm dikke massief mahoniehouten romp is behandeld. De hele romp wordt eerst in vier lagen epoxy gezet waardoor er de eerste paar jaren vrijwel geen onderhoud aan de buitenkant van de boot hoeft te worden gepleegd. Het is natuurlijk wel belangrijk om beschadigingen direct te behandelen zodat inwateren van het hout wordt voorkomen. De drie lagen DD lak, die over de epoxy lagen wordt aangebracht, geven het schip de glans. De voorlaatste laklaag wordt met zeer fijn (500) schuurpapier helemaal glad gemaakt en dat leidt bij het afwerken tot een zeer mooi spiegelende romp. In de boot is geen multiplex verwerkt. Alle onderdelen zijn van massief mahonie vervaardigd. Alleen de kielbalk en de  motorfundatie zijn van eikenhout.

Driecilinder

Onder de motor is een polyester bak aan de romp gelamineerd. Het beslag is van rvs en van messing. De motor van het testschip is een Yanmar 3GM30 driecilinder viertakt 27 Pk (20.1 kW) diesel met een cilinderinhoud van 954 cc. Er kan in de Wiericke modellen gekozen worden voor motoren van 9-38 Pk. Via een Aquadrive met bullflex wordt de water-gesmeerde schroefas rechtsom in beweging  gebracht en drijft daarmee de vierblads 15” x 13 “ schroef aan.  Er is een brandstoftank met een inhoud van 80 liter in het voorschip ondergebracht. De sloep is niet zelflozend, maar loost in de kiel, waar een elektrische bilgepomp met vlotterschakelaar zorgt voor het overboord pompen van het verzamelde bilgewater. Aan de onderkant van de spiegel is een vaste trimplaat gemonteerd die het steigeren van de boot moet beperken en betere vaareigenschappen kan bewerkstelligen.

Afdekken

De sloep heeft een aangehangen roer met hydraulische stuurwiel bediening. De indeling van het schip is deels door de klanten zelf te bepalen. De geteste boot had een centrale houten stuurstoel op een zuil tussen de twee langszij geplaatste banken in. In het vóórste gedeelte van de sloep is er een U-vormige zitgelegenheid dat optioneel tot zonnebed te transformeren is. Onder de banken én in het voor- en achterdek zijn in totaal zes opbergruimtes. Een grote koelbox (36 liter) bevindt zich centraal onder de voorbank. De sloep heeft géén kabelaring en ook een buiskap ontbreekt. Wel is deze boot met een simpel systeem af te dekken. Drie kleine zuiltjes worden in de dekpotten geplaatst. Dan wordt er een spankabel tussen bevestigd. Als het zeil over de boot is gelegd kan dit met een ratelsysteem worden vastgesjord. Zo kan de boot met dektent erop zelfs probleemloos achter de auto worden vervoerd.

Comfort & Ergonomie

De zit in de stuurstoel is prettig en comfortabel. De stoel is draaibaar en in hoogte en lengte voldoende verstelbaar. De bedieningsorganen zijn goed bereikbaar en de meters zijn zittend en staand afleesbaar. De stoel is ook eenvoudig te verwijderen en dan kan staand of zijdelings zittend op een van de banken worden gestuurd. De overige zitplaatsen hebben voldoende zitdiepte, maar over een groot deel van het schip te lage (< 25 cm) rugleuning. De rugleuning hoogte verloopt van 15 cm achterin tot 40 cm in het voorschip. Er is voldoende opbergruimte, te bereiken door eerst de kussens op te tillen.

Opties

De geteste boot heeft een stereo installatie, een walstroom aansluiting met omvormer en een dekwaspomp als opties ingebouwd. Het gemeten geluidsniveau van de motor is aan de hoge kant: stationair (800 rpm) werd 60 dB(A) gemeten, op half vermogen (2200 rpm) gaf de meter 77 dB(A) aan en op vol vermogen (3600 rpm) werd 80 dB(A) geregistreerd. Op verzoek van de eigenaar was er een dubbele uitlaatpijp in de spiegel gemonteerd. Met een enkele pijp valt het niveau waarschijnlijk een stuk lager uit.

Afwerking

Aan de buiten- en binnenkant is de Wiericke 580 prachtig afgewerkt. Het lakwerk is prachtig en het beslag is zorgvuldig aangebracht. De werf heeft de motor netjes ingebouwd. Het stuwdruklager zorgt voor een efficiënte overdracht van de stuwdruk op het schip en voorkomt axiale belasting van de motor. Op de moeilijk bereikbare en vaak onzichtbare plaatsen zoals aan de binnenzijde van de kasten was de afwerking van een minder hoog niveau. Maar de motorkist bestaat uit twee delen en is gemakkelijk weg te nemen voor onderhoud. De wierpot heeft een weinig voor de hand liggende plaats: onder het instrumentenpaneel in de stuurstand. De stuurcilinder konden we niet bereiken omdat de bak waar de stereo installatie was ingebouwd eerst zou moeten worden verwijderd om er bij te kunnen. De accu was gemakkelijk te bereiken, maar niet vastgezet.

Veiligheid

Het vrijboord bedraagt 57 cm. Het blussen van een motorbrand is in de toekomst via de dektentpot op de motorkist mogelijk, maar de testboot had deze voorziening nog niet. De losse brandblusser bevindt zich in de kast onder de voorbank. De accu stond in een losse bak onder de bakboord achterbank. Voor het aan boord (ca. 50 cm boven de waterlijn) klimmen vanuit het water is op de spiegel een rvs inklapbaar stepje gemonteerd. Dit is een simpele voorziening die niet alleen voor de veiligheid van belang is. Bij varen hoort ‘s zomers ook zwemmen en met deze voorziening kun je dat zelfs voor anker vanuit de boot doen.

Vaareigenschappen

Op de bewolkte en koude testdag stond er een briesje van 2-3 Beaufort op de Reeuwijkse Plassen. De Wiericke 580 bleek goed koersstabiel. De afwijking van 2 graden na 30 seconden rechtuit varen is een goede score. Achteruitvarend ontstaat veel hinder van het wieleffect van de rechtsdraaiende schroef. De boot wil voortdurend met de achterzijde naar bakboord en zelfs met het roer dwars bleef de sloep de draai doorzetten. Het lukt dan alleen maar met wat voorwaartse correcties om de boot achteruitvarend naar de juiste plaats te manoeuvreren. Na een tijdje leer je wel met het wieleffect omgaan, maar echt ideaal is het niet. De minimale snelheid is 2,9 knopen, ruim 5 kilometer per uur. Dat is een nette score die past bij een sloep en het water achter de boot blijft op deze snelheid rimpelloos.

Vlak

De maximumsnelheid van 7,1 knopen, 13 km/uur, werd vanuit stilstand in 6 seconden bereikt en dat wil zeggen dat het schip een groot acceleratievermogen heeft. Tijdens het accelereren blijft de boot redelijk vlak en vanuit de stuurstoel behoud je uitstekend zicht op het vaarwater. In drie en een halve slag is het 50 cm grote stuurwiel van boord naar boord en daarmee kon direct de draaicirkel worden bepaald. In beide richtingen draait de Wiericke binnen ongeveer 15 meter. Bij een draai op volle snelheid helt de boot nauwelijks, maar sproeit er via het roer nogal veel water omhoog. De bewegingen van het schip in de golven zijn rustig en je merkt direct dat het een zwaar en stabiel schip is. De noodstoptest levert hetzelfde beeld op: binnen 10 meter vanuit volle snelheid stilliggen is een uitstekend veilig resultaat.

Conclusie

De Wiericke 580 is een mooi vormgegeven en goed afgewerkte sloep met vooruit varend goede vaareigenschappen. De veiligheidsvoorzieningen en de achteruit vaareigenschappen zouden nog wat aandacht verdienen. Grootste pluspunten zijn de goede constructie en de epoxy behandeling van het hout waardoor het vervelende schuur- en lakwerk tot een minimum wordt beperkt. Ook de stuurpositie die onder alle omstandigheden goede steun en overzicht biedt en de dektentconstructie worden positief beoordeeld.

Technische Specificaties

Wiericke 580
Werf /Importeur:Werf
Volledige bedrijfsnaam:Van der Wolf Jachtbouw
Straat:Oukoopsedijk 2
Postcode:2811 NE
Plaats:Reeuwijk
Land:The Netherlands
Telefoon:0182-300139
Email:info@wiericke-sloepen.nl
Website:www.wiericke-sloepen.nl
 
Naam en type vaartuig:Wiericke 580
Naam en plaats werf:Van der Wolf Jachtbouw, Reeuwijk
Naam ontwerper:Derk van Dieren Scheepsbouw, Harlingen
Maten en afmetingen
Lengte over alles:5,95
Lengte romp:5,80
Lengte waterlijn:5,67
Maximale breedte:2,08
Breedte waterlijn:1,92
Kruiplijn (doorvaarthoogte):0,90
Maximale diepgang:0,64
Minimale diepgang:0,64
Beladen gewicht:1,40
Rompsnelheid:6,50
Maximale snelheid:10,00
Motorvermogen:27 pk
Aantal motoren:1
Aantal cilinders per motor:3
Accu capaciteit:120
Draairichting schroef:Rechts
Inhoud brandstoftank:80
Rompmateriaal:mahonie epoxy
CE ontwerpcategorie:C/ D
Uitrusting
Boeg/ hekschroef:optioneel
Boordverlichting:optioneel
Toerenteller:standaard
Oliedrukmeter:standaard
Temperatuurmeter:standaard
Log/ snelheidsmeter:standaard
Dieptemeter:standaard
Tank inhoud meters:standaard
220V walstroom:standaard
Accu lader:standaard
Koelkast:standaard
Elektrische bilgepomp:standaard
Zwemtrap:standaard
Dektent:standaard
Dektent:optioneel
 
Prijs standaard uitvoering            € 25.000,00
Prijs geteste uitvoering         € 46.000,00

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site