Brig Eagle 10: High Performance RIB met 2x Suzuki DF350

spot_img

In de categorie power-RIB’s neemt de Eagle 10 van Brig een bijzondere positie in. Deze ultrasnelle RIB is al geruime tijd op de markt, maar wordt telkens wat aangepast en verbeterd. Dat kan omdat de basis extreem goed en tijdloos is.

Hypalon

Zoals bij elke boot is de kwaliteit van het onderwaterschip maatgevend voor de vaareigenschappen. De RIB moet zich zowel in zee op forse golven thuis voelen als hoge snelheden mogelijk maken op korte golven en vlak water. Wat dat betreft voldoet de Eagle 10 met de fijn geplaatste tubes uitstekend. De boeg met het er onder hangende anker is scherp en klieft de golven zonder stoten of klappen.

a

Bovenaan is een terugvallende kim die het opspattende water terugkaatst en er zijn aan elke zijde twee sprayrails. De romp is uitstekend geconstrueerd en mooi afgewerkt. Rond de polyester bodem zijn 7 hypalon luchtkamers van 65 cm diameter en fraaie ventielen de tegen overdruk zijn beschermd. Zonder de motoren brengt deze Brig Eagle 2200 kilo op de weegschaal. De motoren wegen 350 kilo per stuk. Samen brengt dat het gewicht van deze set op dik 3 ton.

T-top

Romp en tubes zijn degelijk geconstrueerd, want de boot is CE ontwerpcategorie B gecertificeerd, dus geschikt voor golven tot en met 4 meter en varen in windkracht 8. Voorop is een mooie ankerkluis met een elektrische ankerlier. Tegen de console aan is een comfortabel tweepersoons zonnebed en de vloer is belegd met het voetvriendelijke Seadek. Boven op de tubes zijn aan elke kant liefst zeven handgrepen, zodat je ook tijdens het varen je veilig door de boot kunt bewegen. De constructiesterkte zie je ook terug in de grote opbergruimte voorin en in de optionele T-top boven de console. Deze optie beschermt tegen de zon en geeft de boot een extra stoer uiterlijk. Het stalen buizenstelsel is onwrikbaar vastgezet en geeft zelfs bij sprongen door de golven geen trilling of beweging.

s

Cadeau

Wat verder opvalt is de enorme hoeveelheid ruimte op deze 10 meter lange en 3,40m. brede RIB. De boot heeft een brede en symmetrische center console, waar je in veel vergelijkbare RIB’s een chemisch toiletje onder vindt. Dat is hier anders, want onder console vind je een verrassend grote tweepersoons slaapplek van totaal 140 x 200. Er is ook een echt toilet met porseleinen pot. En de tafel voor buiten is briljant weggeborgen onder de vloer. Ventilatie is beperkt tot twee kleine patrijspoorten, maar je kunt natuurlijk ook de deur openzetten. Vanuit de bestuurdersplek heb je een geweldig overzicht over alle informatie en functies dankzij het console-brede Brig Integrated Dashboard. Het bestaat uit twee grote en vlakke touchscreen schermen die ale informatie over motoren en navigatie bieden. Het is fijn om bij elkaar alle belangrijke gegevens te kunnen zien en de functies er op te kunnen bedienen.

Wakeboard tower

De ergonomie op de stuurplek is top, want je hebt een verstelbaar stuur en dubbele flip-up seats. Ook is er een goede voetenbank om je schrap te kunnen zetten. Achter de zittingen is de buitenkeuken met spoelbak en een koelkast. Achterin zijn twee banken waar je met de tafel uit de kajuit een ruime rondzit kunt maken, maar dat optioneel ook om te bouwen is tot een fors zonnebed. De doorloop is ruim en het comfort is uitstekend geregeld. De wakeboard tower is standaard. Als je de boot zonder T-top neemt, kun je daar de verlichting op krijgen, maar de toren kan ook worden gebruikt voor het plaatsen van een radar.

r

Steer-by-wire

Aan de spiegel van de Brig Eagle 10 hangen twee moderne Suzuki 350 pk motoren met keyless start en een aantal andere bijzondere kenmerken. De Suzuki DF350 is met 4,4 liter cilinderinhoud de grootste V6 op de markt. De besturing is geïntegreerd, dus binnen de kap geplaatst en maakt koppeling met het steer-by-wire Suzuki Precision control systeem mogelijk. Misschien nog wel indrukwekkender is de compressieverhouding van 12:1 – de hoogste voor een buitenboordmotor in serieproductie. Deze compressieverhouding zorgt voor een magnifieke acceleratie en verbetert het rendement van de verbranding. Het speciale Dual Injector System dat koelere lucht vermengt met optimaal vernevelde brandstof, zorgt daarbij voor een volledige en gecontroleerde verbranding. Dit alles maakt een ongekend laag brandstofverbruik mogelijk.

Contraroterend

Aan de staart vind je het Suzuki Dual Prop System met twee tegengesteld roterende propellers. Deze zetten het motorvermogen nog efficiënter in voorwaartse stuwkracht om. Het smallere staartstuk vermindert daarbij de stromingsweerstand. Net als de andere Suzuki motoren kun je op deze soepele machines 6 jaar garantie krijgen. Nieuw en revolutionair is het Suzuki Precision control, system met autotrim, steer by wire, joystick en een dock functie. Bij lage snelheid kun je de boot met de joystick besturen en intuïtief besturen. De autotrim zorgt voor een probleemloze, vooraf in te stellen trimstand bij elk toerental en met de dock functie hou je de boot afgemeerd tegen de kant.  

Spoorlijn

We vertrekken op een vrijwel windstille dag vanuit de Bataviahaven van Lelystad. Met de joystick manoeuvreren we gemakkelijk tussen de vele obstakels door totdat we op ruimer water zijn. Dan schakelen we de joystick uit door de gashendel te selecteren. Omdat het water vlak is en er geen andere boten zijn besluiten we naar de Markerwadden te varen. Zodra we de gashendel openzetten lijkt het alsof we met een kanon worden afgeschoten. Binnen zes seconden zitten we op 50 km/, twee tellen later passeren we de 70 kilometer grens en na 12 seconden zitten we op 80 km/u. Voor de top van 100 km hebben we exact 22 seconden nodig. Deze Eagle -Suzuki combinatie blijkt een sprinter van het formaat Usain Bolt. Ook op topsnelheid heb je maximale controle over de boot. Het lijkt alsof deze RIB over een onderwater spoorlijn snelt. De trim werkt automatisch, maar ook als je zelf trimt werkt dit simpel en direct.

Eigen golven

Bij de Markerwadden manoeuvreren we weer met de joystick naar de haven waar we de handige dock-functie en het zijwaarts afmeren uitproberen. Als we weer het Markermeer op varen willen we het gedrag in ruw water uitproberen, maar op deze dag moeten we de golven zelf maken. Dat doen we op een flinke afstand van het natuurgebied. Varend door de eigen golven merken we dat de Eagle strak door het onrustige water snijdt. De romp veert door de brekers en geeft geen enkele krimp. Omdat we op topsnelheid nog bijna 350 toeren over hebben, zal de boot met een aangepaste propeller-set waarschijnlijk dik boven de 105 km/u kunnen halen. Ook in snelle bochten merken we dat de romp mooi stijf is en zich onder alle omstandigheden uitstekend gedraagt.

High Performance

De Brig Eagle 10 is een echte High Performance Power Rib die zich onderscheidt in excellent vaargedrag en bijzonder veel praktische ruimte. De prijs is afhankelijk van de gekozen motorisering en uitvoering, maar begint onder de €200.000. Kijk voor de actuele prijzen op www.sandenwatersport.nl en op www.suzuki.nl/marine

Technische gegevens:

Merk en Type:Brig Eagle 10
Lengte o.a.9,95 (m.)
Breedte (m.)3,40 (m.)
Diepgang (m.)0,95 (m.)
Doorvaarhoogte (m.)3,20 (m.)
CE-OntwerpcategorieB
Motor pk (kW)2 x 350 pk
Waterverplaatsing: (kilo)2200 ex motoren
Vanaf-prijs (incl. btw)€ 198.000
Prijs geteste uitvoering:ca. €260.000
Meer informatiewww.sandenwatersport.nl

Binnenkort wordt hier de begeleidende video van de boottest geplaatst.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site