Qrafter eQruiser 680+: Stabiele muscleboot

spot_img

Sinds Qrafter op de markt is met aluminium tenders heeft het bedrijf zich steeds meer gespecialiseerd in elektroboten. De eQruiser-lijn is populair en in verschillende lengtes verkrijgbaar. Wij voeren een deel van de Elfstedenroute met de nieuwe eQruiser 680+.

Breed

De Qrafter eQruiser 680+ is het nieuwste model van het bedrijf uit Oudewater. Na de eQruiser 600 en de grote 800 is dit een model in het midden van de lijn. De maat rond 7 meter is erg gewild, want je hebt plek voor zeker een man of acht aan boord en voldoende opbergplek voor alle vaarspullen. De lijnen van de boot zijn herkenbaar Qrafter. Opvallend is de grote breedte van 2,75 m op minder dan 7 meter lengte, een ratio 0,4. En voor een tender is dat echt breed. Die breedte zie je ook aan de brede spiegel, waardoor je langs het zonnebed achterop aan twee kanten ruim kunt doorlopen. En je merkt het aan de stabiliteit. Deze puur Nederlandse Qrafter ligt als een huis op het water.

vc

Duurzaam

De stabiliteit is niet alleen te danken aan de breedte, maar heeft ook te maken met het gewicht. Deze tender weegt 1550 kilo, want ze is gemaakt van 5 mm dik zeewaterbestendig aluminium (5083). Bovendien is het onderwaterschip speciaal weerstandsarm gevormd, zodat de Qrafter eQruiser 680+ met minimaal energieverbruik door het water glijdt. Er is alles aan gedaan om de boot extra degelijk en duurzaam te maken. De Qrafter is gebouwd van recyclebaar aluminium, waarbij de lasnaden over het algemeen heel precies zijn weggeslepen. De afwerking is goed te noemen. Verder zijn de dekken optioneel bedekt met Flexiteek, het gebruiksvriendelijke duurzame alternatief voor teakhout. En dat zier er prachtig uit.

Onderhoudsarm

De motor is elektrisch en de optionele Waterworld Lithium Ion accu’s zijn minimaal 3000 x oplaadbaar. Overigens slaat de plus achter de lengte aanduiding op de inboard versie, maar is eigenlijk overbodig omdat dit model uitsluitend met inboard elektromotor wordt geleverd. In deze nieuwe tender is als proef gekozen voor een uitzonderlijk grote Waterworld 48V elektromotor van 20kW, waar standaard wordt gekozen voor een 4 kW motor. Voor het laden is een 40A acculader beschikbaar. Het vermogen wordt via een schroefas en een stuwdruklager op de vierblad Nibral Michican schroef afgegeven. De technische installatie is voorbeeldig geïnstalleerd. Alles is overzichtelijk geplaatst en goed bereikbaar voor onderhoud. Door de aluminium bouw en de zelflozende kuip is deze Qrafter eQruiser 680+ al onderhoudsarm. Zo is afdekken met een tent overbodig.

Beschermd

De Qrafter eQruiser 680+ heeft een stevige romp met een dikke rubberen stootrand. De twee navigatielichten in de boeg geven deze tender een extra stoere uitstraling. Ook onder water klopt de Qrafter. Deze brede tender heeft een lange kiel en wordt bestuurd met een geprofileerd roer dat in een taatspot op de stevige roerhak draait. De hak beschermt het roer en het schroefraam tegen beschadigingen door vastlopen of aanvaringen met drijvende objecten. Een mooie optie is de onderwaterverlichting bij de spiegel die boot bij schemering of in de avond extra mooi laat opvallen. Optioneel is er een Vetus 25 kgf boegschroef beschikbaar, of tegen een iets hogere prijs een proportioneel draaiende EB boegschroef, zoals op de testboot.

Slim

De indeling is simpel. Achter in de zelflozende kuip is een groot zonnebed, dat kan worden vergroot door de stuurbank weg te nemen. Er onder is een megagrote opbergplek, die op de geteste boot wordt ingenomen door een grote Dometic koelbox. Optioneel is een vast toilet in deze ruimte. Boven dit deel van de boot was een optionele bimini aangebracht. Deze is dankzij gasveren heel slim met één hand omlaag te brengen, zodat je onder de meeste bruggen door kunt. Er is een mooie stuurconsole met plek voor het compacte display waarop je het percentage accuvulling, verbruik, Voltage, temperatuur, toerental en resterende vaartijd kunt aflezen. Ernaast is het display voor de standaard audio. Er zijn zes schakelaars voor diverse instrumenten en er is een oplaadplek voor het draadloos laden van de telefoon. Voor de console is een handige bak voor de kleine spullen en er onder is de zeer compacte motorkist. Naast de console zijn aan beide zijden flinke opstaptreden. Helemaal voorin is een riante U-bank. De banken zijn voorzien van mooie kussens maar de rugleuningen zijn relatief laag. Voorop is een vrij groot voordek. Onder de voorste opbergplek is de mogelijkheid om een chemisch toilet te plaatsen. 

Koersvast

De Qrafter met de 20 kW sterke Waterworld vaart gemakkelijk. Je kunt excellent rustig varen. Bij 7 km/u maakt de motor geen geluid, trekt de boot geen golven en is het verbruik slechts 1 kW. Als je bedenkt dat de gemiddelde vaarduur per dag voor een tender vier uur is, met uitschieters naar 6 uur, kun je bedenken dat je met 27,2 kWh accuvoorraad meer dan genoeg stroom hebt voor een weekend weg. Het grote stuurwiel maakt precies sturen simpel. De Qrafter draait door de lange kiel niet heel kort, maar geholpen door de boegschroef kun je gemakkelijk een kleinere draaicirkel maken. Tijdens het varen merk je dat het heerlijk is, dat de boot uitstekend stabiel en koersvast is.

Accelereren

Achteruitvaren lijkt moeilijker dan het is. Als je niet te veel vaart maakt, kun je met de balans van het roer uitstekend blijven sturen. Het accelereren is een bijzondere ervaring. Zet je de gashendel op vol vermogen open, dan speert de Qrafter weg als een ‘muscleboot’ die door de politie wordt achtervolgd. Je trekt dan een golf waar je op zou kunnen wakeboarden, maar het netto resultaat is beperkt, want de topsnelheid is dan slechts 13,5 kilometer per uur. Met een aangepaste propeller zou de tender harder kunnen, maar dat is minder efficiënt op lagere snelheden.  Beperk je het verbruik tot 2500 Watt, vaar je 10 kilometer per uur en dat is ook ongeveer de rompsnelheid van deze luxe tender. Dan laat de Qrafter zich van haar beste kant zien, als een moderne, fijne, stoere en extreem stabiele tender.

Modern

De Qrafter eQruiser 680+ is geen goedkope tender. Maar de boot is standaard bijzonder rijk uitgerust, degelijk gebouwd en goed afgewerkt. De standaardmotor van 4 kW is voor sommigen misschien wat licht, maar met een 7,5 kW Waterworld kan deze tender meer dan gemiddeld goed uit de voeten. De prijs begint net onder de €60.000. Met alle opties van de testboot, zoals de 20kW motor, de boegschroef, bimini, Flexiteek dekbedekking en onderwaterverlichting kom je uit op een prijs van rond de €80.000. Daarvoor vaar je gemakkelijk, duurzaam en onderhoudsarm op een bijzonder fraaie moderne tender.

Technische gegevens:

Qrafter e-Qruiser 680+Waterworld 20kW
Lengte o.a.:6,80 m.
Breedte:2,75 m.
Diepgang:0,60 m.
Doorvaarhoogte:1,10 m.
Motor4– 20 kW, accu 27,2 kWh
Waterverplaatsing:1.550 kg
Vanaf-prijs:€ 56.900 incl. 4kW motor
Prijs geteste uitvoering:ca. € 79.000
Meer informatie:www.qrafter.nl

© Boottesten 2024

Hier nog twee testen van Qrafter aluminium tenders.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site