Zeelander Z8: ode aan de gebogen lijnen

spot_img

Op 3 oktober 2024 werd in Streefkerk de nieuwe Zeelander Z8 gepresenteerd aan het grote publiek. De grootste Zeelander ooit was al aan het begin van dit jaar op onze site aangekondigd, maar de voorbereidingen voor het nieuwe topmodel begonnen al een jaar eerder.

Ode

In 2023 raakte een echtpaar op de Rotterdam Boat Show verliefd op de lijnen van de Zeelander Z7. Ze hadden echter wensen voor een groter model, dus werd ontwerper Cor D.Rover aan het werk gezet om de karakteristieke lijnen van de Zeelander in een 80 voeter te verwerken. Het resultaat is een 24 meter lange ode aan de gebogen lijnen. Als je de ongelofelijk fraai gelijnde Zeelander van een afstand bekijkt, kun je nauwelijks inschatten hoe groot de boot is. Pas als er iemand in het gangboord staat, worden de enorme dimensies duidelijk. De Z8 is onmiskenbaar een Zeelander, maar dan in reuzenformaat.

Stil

Voor de voortstuwing maakt de Zeelander gebruik van een viertal Volvo Penta D13 IPS 1200 of 1350 aandrijvingen en de werf is bijzonder trots dat het ze is gelukt om de boot -ondanks het enorme vermogen – extreem stil te houden. De meters sloegen tijdens de proefvaart van de werf niet hoger uit dan 72 dB(A) en dat is op topsnelheid een bescheiden niveau, waar een Bentley of een Rolls Royce zich niet voor zou schamen. Bij de presentatie van de boot en het vervolgens afmeren hoorden we in elk geval geen enkel motorgeluid.

Klassieke lijnen

Zoals de andere Zeelanders is het nieuwe vlaggenschip klassiek gelijnd in Lobster boat stijl, dus met een duidelijke tumblehome van het achterschip en een fraai uitwaaierende boeg. Opvallend is de hoge kwaliteit van de bouw en de afwerking. Het rvs relingwerk is afgeplat en gebogen, dat staat super elegant, maar betekent een nachtmerrie voor rvs producenten. Ook in andere voorzieningen zoals de pantograaf-deuren in de romp is niet voor de goedkoopste of gemakkelijkste oplossing gekozen. Bij de bouw heeft de werf uit Groot-Ammers de tijdloze lijnen van de boot voorop gesteld.

Rondje

Bij de presentatie in Streefkerk bij de mooie locatie bij de Heeren aan de Haven mochten we een rondje over de boot maken. Uiteraard is de Zeelander Z8 geheel naar wens van de eigenaren ingedeeld. Op het achterdek heb je een grote rondzit en de bar zoals je die op elke Zeelander terugziet. Door middel van de openklappende spiegel en een uitschuifbaar zwemplateau kan het achterdek met het formaat van een doorzonwoning huiskamer worden vergroot. Fraai is daar op het zwemplateau de verzonken zonnebed voorziening. Onder het achterdek is de tendergarage, ook bereikbaar via de bakboordzijde en is de toegang tot de motorkamer. Het installatiewerk is smetteloos, zoals je mag verwachten op een dergelijk klassejacht.

Gangboorden

Een minpuntje van de kleinere Zeelanders is het ontbreken van brede, diepe gangboorden. Volgens de ontwerpers zouden zeerelingen en brede, diepe gangboorden de lijnen van de boot te veel verstoren. Met stevige handgrepen kun je immers in de haven ook veilig naar het voordek komen. Op de Zeelander Z8 is van de 6,40 meter breedte een flink deel gereserveerd voor brede en diepe loopvlakken naar het voordek. Daar vind je een andere mooie rondzit die je kunt combineren met het zonnedek voorop. De rvs anker- en afmeer-voorzieningen voegen speelse onderbrekingen toe aan de overal zichtbare, fraai gebogen lijnen. Opvallend is het glimmend gelakte potdeksel dat een ander klassiek element toevoegt aan deze aluminium Lobster style gigant.

Uitschuifbaar

De indeling van de kajuit en de onderdekse vertrekken is uiteraard ook met de klanten afgestemd. In het achterste deel van de kajuit, dat met een schuifpui kan worden afgesloten, is een relaxte zithoek gemaakt, die ook vanuit de bar op het achterdek kan worden bediend. Op het dak boven het achterdek is een oprolbaar zonnescherm dat met horizontale uitschuifbare rvs palen stormvast kan worden opgezet. Voor de zithoek is een ruime dinette en aan de andere kant van de kajuit is een vrijwel onzichtbare langsscheepse kombuis met wit hardstenen aanrechtblad. Less is more lijkt het devies, maar dat is schijn, want alle belangrijke culinaire voorzieningen zijn aanwezig.

In stijl

Het dashboard is stijlvol maar tamelijk sober uitgevoerd met een verticaal stuurwiel en twee vlakke Garmin schermen. Onder de dispays zijn mooie bedieningsknoppen die met een LED lampje oplichten als de functie aanstaat. Verder vind je er de bediening van de boegschroef en de ankerlier. Een ergonomisch goede plek is ingeruimd voor de magnifieke Volvo Penta IPS Joystick. De twee witte lederen stoelen achter het dashboard zijn mooi in stijl met de rest van het interieur uitgevoerd. Het uitzicht is er goed, maar voor het nog overzichtelijker afmeren is er buiten een tweede stuurstand met gashendels en joystick.

Wenteltrap

Een fraaie halfronde wenteltrap brengt je naar de onderdekse vertrekken. Ga je rechtsaf naar voren, dan kom je in het domein van de crew. Daar is plek voor drie bemanningsleden met twee hutten en een kleine kombuis. Uiteraard is er voor de bemanning een mooie sanitaire voorziening. Vanaf de trap naar achteren kom je in drie dubbele hutten met eigen natte ruimtes.

De eigenaarshut is achterin over de hele breedte en herkenbaar aan de dubbele bijna vierkante ramen. De owners cabin is voorzien van alle denkbare luxe. Je hebt een eigen toilet- en doucheruimte, mooie wastafels en een brede kaptafel. Alles is degelijk, stijlvol en zonder opvallende elementen uitgevoerd. Wel is in de gehele boot kwistig met LED verlichting gestrooid, zodat je in elke ruimte ook een fel gekleurde Las Vegas sfeer. kunt maken.

Vertrouwen

De sfeer die de nieuwe Zeelander Z8 uitstraalt is er een van extreme luxe, perfectie en elegantie. Overal word je verbaasd door de schoonheid van de oplossingen, de verfijnde afwerking en het ontbreken van showelementen. Dit is een jacht dat opvalt door de sierlijkheid en niet door de grootte. We hadden niet de gelegenheid om met de grootste Zeelander te varen. Maar dat zou ongetwijfeld een verdere positieve uitbreiding van dit verhaal hebben opgeleverd. Daarom vertrouwen we op de specificaties van de werf die uitgaat van een top van rond de 40 knopen, een actieradius van 875 kilometer en een uiterst beschaafd geluidsniveau.

Technische Specificaties

Lengte: 23,90 m.

Breedte: 6,40 m.

Diepgang: 1,60 m.

Motorisering: 4 x Volvo Penta IPS 1.200 of IPS 1.350

Actieradius: 475 nm / 875 km

Meer informatie: Zeelander

Lees op de boottesten site ook de tests van de Zeelander 7 en de Zeelander 5

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site