Riviera 4800 SY Series II PE: Niets te wensen over…

spot_img

De Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum Edition is door boottesten.nl getest in 2022

De boottest van de Riviera Sport Yacht 4800 Series II Platinum Edition is uitgevoerd in 2022. Twee jaar geleden testten we de vorige versie van de Riviera 4800 Sport Yacht Series II, maar er is inmiddels een opvolger, de Platinum Edition. De werf heeft de Sport Yacht serie namelijk ingrijpend gewijzigd. En bij Riviera geldt: een wijziging moet altijd een verbetering zijn. De test vond plaats vanuit de verkoophaven van Best Boats in Roermond.

Export

De Riviera werf ligt onder Brisbane in Coomera, een onderdeel van de stad met de veelbelovende naam Gold Coast. Op de werf werken 850 man aan de topkwaliteit van dit premium merk, dat in ruim 40 jaar tijd al bijna 6000 jachten te water heeft gelaten. 60 % van alle Riviera’s wordt geëxporteerd, veel naar de Verenigde Staten en het Middellandse Zee gebied. Sinds Best Boats in Roermond dealer voor Noord en West-Europa is, zie je vaak de opvallende Riviera’s in onze regio’s.

Langer

De toevoeging Platinum in deze nieuwe editie slaat op de zilverkleurige hardtop, de grijze Sunbrella en Alcantara bekleding. Maar het zijn niet alleen kleurtjes en stoffen die zijn veranderd, ook de romp is verlengd en aangepast zodat de boot nu ook geschikt is voor een stabilisatiesysteem. Daar is in ons land misschien niet zoveel vraag naar, in het thuisland van deze boot, Australië, is het vanwege de oceanen rondom dit werelddeel vaak een vereiste. De geteste versie betrof trouwens de Europe edition, met een afsluitbare achter-tent en drie aparte klimaatcontrole systemen, alle met eigen thermostaat om alle ruimtes separaat te kunnen verwarmen of koelen. Ook leuk: met een afstandsbediening zoals van de auto, zet je de onderwaterverlichting aan en prepareer je de boot gereed voor vertrek. Uiteraard kun je op afstand de kachel en belangrijke andere systemen monitoren en bedienen.

Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum Edition

Veel boot

Dan de lengte: laat je niet bedriegen door getallen, zoals 4800. Deze Riviera is geen 48 voet maar over alles bijna 52 voet lang. Dat komt omdat ze in Australië de lengte romp als uitgangspunt nemen en zaken als het hydraulische zwemplateau en de preekstoel niet meerekenen. Op zo’n 48 voeter krijg je dus heel veel boot voor je geld. De Sport Yacht serie van Riviera bestaat uit nog twee andere modellen, een 54 voet en een 60 voet Sport Yacht. De principes en de uitvoeringen zijn hetzelfde, alleen de maat is anders. Op zo’n 54 of 60 voeter heb je een grotere tendergarage en een crewruimte, naar keuze een hut meer. Dat is het. Riviera probeert de jachten zo uit te voeren dat je eigenlijk niks meer te wensen over hebt. Als je aan boord stapt, merk je dat dit klopt. Alles is naar de hoogste standaarden uitgevoerd.

Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum Edition

Superjacht

Het zwemplateau kun je hydraulisch laten zakken en dat is in vele opzichten handig. In de tendergarage past een rib van 2,70 m. Kijken we naar de constructie, dan valt op dat dit de sterkst gebouwde boot in zijn maat is. Alles ademt degelijkheid. Dat moet ook, want rond Australië kan de zee genadeloos zijn. Daarom weet je zeker dat de werf met bijvoorbeeld besturing, aandrijving en constructie alleen met het beste en sterkste genoegen nemen. Dat zie je ook op het achterdek. Dat is super doordacht met een grote spiegelbank, een hoekzitje met tafel aan stuurboord en tussendoor genoeg ruimte om gemakkelijk in en uitte lopen. Leuk is dat je de boot vanaf deze plek met de joystick kunt besturen. Dat zie je meestal alleen op superjachten.

Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum Edition

Bed in motorkamer

Ook zo’n fijn detail is de barbecue sectie op het achterdek. En dan die rvs pui. Als je de deur openschuift en het raam met behulp van een fantastisch sterke gasveer openklapt ontstaat er één grote open achterdek. In het dak boven het achterdek zitten elektrisch te openen luiken. Opnieuw ademt de constructie naast klasse ook degelijkheid. De motorruimte is alsof je een operatiekamer betreedt, zo schoon. Hier bevinden zich de kloppende harten van de boot, twee Volvo-Penta 600 pk dieselmotoren met IPS 800aandrijvingen. Ook is er een 11kW 1500 toeren generator en ruimte voor een gyrostabilisatie systeem. Alles is perfect geïnstalleerd. Als je hier een bed zou kunnen neerzetten, zou je hier kunnen overnachten, zo vertrouwd voelt het aan.

Volvo Penta IPS

Imperfecties

Binnen is de luxe eindeloos voelbaar. Aan bakboord is de kombuis, belegd met Corian, natuurlijk met elektrische kookplaat. Aan stuurboord is een lekkere loungebank. Bij het dashboard zie je twee schitterende Recaro stuurstoelen, de bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar, de andere met de hand. Het houtwerk is perfect op de vlam verwerkt met wortelnotenhout fineer, allemaal standaard op deze Platinum editie. Ook zijn er luxe Sunbrella en Alcantara stoffen voor de meubels gebruikt. Het houtwerk is niet zoals in Australië standaard in hoogglans uitgevoerd, maar mat gelakt. In hoogglans zie je elke oneffenheid, maar imperfecties zijn er in dit mat gelakte hout evenmin te vinden. Het geheel straalt weldadige luxe uit en dat maakt deze cruiser een perfecte boot voor families met stijl en smaak.

Chillen

Beneden is een gezellige loungeruimte, waar je uit het zicht privé kunt chillen. Hier heb je twee opties: een kleinere lounge en een grotere eigenaarshut of deze uitvoering. De eigenaarshut met vijfsterrenluxe is voorin. Het is een formidabele fijne plek, met een eigen ruime badkamer. De verzonken televisie is aangesloten op het Dolby surround systeem, zodat je overal van de concertgebouw kwaliteit muziek kunt genieten. De gastenhut is onder de salonvloer en heeft drie bedden, waarvan er twee elektrisch tegen elkaar te zetten zijn. Ook hier is alles slim en doordacht ingedeeld.

Sterk

Dan is het eindelijk tijd om te gaan varen. Het fijne van het IPS-systeem is dat je met de joystick op de millimeter kunt afmeren. Een ander voordeel is dat je met deze aandrijvingen minder geluid produceert, minder brandstof verbruikt en de prestaties verbeteren. Het is het meest geavanceerde aandrijfsysteem van dit moment. De top bereiken we soepel en deze ligt op 34,5 knopen, dik 63 km/u. Dat is bijzonder voor een zo degelijk gebouwd jacht van ruim 18,5 ton en zegt alles over de kwaliteit van het onderwaterschip. Omdat deze boot is gebouwd voor ruig water, weet je zeker dat deze sterk genoeg is voor de omstandigheden van onze milde Europese vaarwateren.

Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum Edition

Beste leerling

Elke Riviera wordt voor aflevering vier dagen lang getest, urenlang vol gas met 34 knopen over zee, dik zestig kilometer per uur. Als een boot deze test doorstaat weet je zeker dat alles goed is. Bovendien zijn de garantievoorwaarden ruim: twee jaar op onderdelen, 5 jaar op de motor en 7 jaar op de constructie. Ook tijdens onze testvaart gedraagt de Riviera zich als de beste leerling van de klas. Voor alle onderdelen zoals draaicirkel, manoeuvreerbaarheid, gedrag in de golven en acceleratie krijgt de Riviera de hoogste cijfers.

Conclusie

Deze Riviera is een jacht voor mensen die alleen met het beste genoegen nemen. Een jacht waarop je niets meer te wensen hebt omdat alle details perfect zijn ingevuld. Beter dan een Riviera kun je niet krijgen. Met de Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum edition maakt importeur Best Boats haar naam zeker waar.

De test van andere Riviera jachten vindt u hier en hier op deze site

Technische gegevens: Riviera 4800 Sport Yacht Series II Platinum edition.

TECHSPECS
Lengte o.a. (m.)15,70
Lengte romp (m.)13,93
Breedte (m.)4,61
Diepgang (m.)1,24
Motor pk (kW)2 x Volvo Penta IPS 800 (2 x 600pk)
Waterverplaatsing: (kilo)18.565
Topsnelheid (km/uur)34 knopen, 63 km/u
Vanaf-prijs (incl. btw)
Meer informatie
€ 1,165.750 excl. btw
bestboats.nl

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

spot_img
Epco Ongering
Epco Ongeringhttps://boottesten.nl
Epco Ongering testte als watersport journalist meer dan 1000 boten, maar studeerde af als fysiotherapeut en behaalde daarna zijn doctoraal bewegingswetenschappen. In 2001 startte hij met Yacht Vision. Later werd hij hoofdredacteur van diverse watersport-magazines zoals Yacht Vision Magazine, Hiswa Magazine, de Telegraaf Vaarkrant en Botentekoop Magazine. Epco is sinds 2004 jurylid van de Hiswa Boot van het jaar verkiezing. Hij presenteerde op landelijke televisie 14 seizoenen watersport-programma's als Yacht Vision, Nederland Vaart, RTL Vaart en VaarTV. Samen met Laurens Koster is hij de drijvende kracht achter boottesten.nl
spot_img

Popular

spot_img

Andere verhalen op deze site